Obchodní řetězec Gigasport nyní patří mezi čtyři hlavní hráče na tuzemském trhu se sportovními potřebami a módou. V polovině letošního roku ale v Česku vyklidí prostor. Zinschitz k tomu podotkl, že rakouská společnost by v Česku a na Slovensku musela znovu investovat značné finanční částky do oživení prodeje, takže raději zvolila variantu zavření prodejen.
Řetězec Gigasport se v Česku potýkal s výrazným poklesem tržeb. V roce 2010 se jeho tržby propadly na necelých 420 milionů korun z 589 milionů v roce 2009. Hospodaření tuzemských prodejen Gigasport skončilo v roce 2010 ztrátou 1,4 milionu korun. Společnost Kastner & Öhler naopak zavřela dvě prodělečné prodejny Gigasport v Ústí nad Labem a Ostravě.
Tržby konkurenčních obchodů Sportisimo v roce 2010 podle údajů společnosti Incoma GfK v Česku meziročně klesly o 20 procent na 2,4 miliardy korun a tržby sportovních prodejen Hervis se zvýšily o 14 procent na 1,6 miliardy korun.
„Pokles tržeb (prodejen Gigasport v roce 2010) je způsoben výrazně nižšími příjmy domácností v Česku. Nutné vládní reformy se negativně odráží v maloobchodním prodeji a úbytek zákazníků je patrným,“ uvedlo ve výroční zprávě za rok 2010 vedení české pobočky Kastner & Öhler. Loňské výsledky hospodaření prodejen Gigasport zatím nebyly zveřejněny.
Rakouská obchodní skupina Kastner & Öhler nyní podniká v Rakousku, Česku, Slovinsku a na Slovensku, kde dohromady provozuje 49 prodejen se sportovním zbožím.
Gigasport |
Konkurence sportovních obchodů je stále tvrdší
Tuzemský trh se sportovními potřebami a módou v uplynulých letech doznal značných změn. Například největší irský prodejce sportovního oblečení Lifestyle Sports v roce 2010 kvůli vysokým ztrátám zavřel v Česku všech zhruba 20 obchodů se sportovním zbožím. V roce 2007 skončila v konkurzu společnost X-Sport, která v Česku a na Slovensku provozovala 91 obchodů se značkovým sportovním oblečením a obuví.
Konkurence v tuzemském maloobchodu se sportovním zbožím je totiž stále tvrdší. Do Česka předloni na podzim vstoupil francouzský řetězec Decathlon, který první prodejnu otevřel v Liberci a další zprovoznil loni v létě v Ostravě.
Výdaje tuzemských domácností za sportovní aktivity se v posledních letech zvyšovaly. Češi podle odborníků nakupují sportovní oblečení a vybavení hlavně ve specializovaných sportovních prodejnách, které preferuje 80 procent lidí. Prodej sportovních potřeb se v Česku proto postupně koncentruje do řetězců specializovaných prodejen, jako je Hervis, Sportisimo, Intersport či právě Gigasport.