Online prodej potravin: Do Česka míří italská společnost Everli | E15.cz

Italové zkoušejí v Česku prodávat potraviny on-line. Velké řetězce nepřesvědčili

Martina Patočková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Italská firma Everli zahájila on-line prodej potravin nakupovaných ve velkých obchodních řetězcích, které s prodejem přes internet většinou otálely. Její podnikání však nemá podobu vzájemné spolupráce, pracovník Everli ve vybrané prodejně pouze nakoupí požadované zboží. Italové sázejí hlavně na to, že rychle prorazí do menších měst.

„Testujeme službu s katalogem produktů od relevantních prodejců, jako jsou Tesco, Kaufland, Albert a Billa, a o zahájení oficiálního partnerství jednáme s několika maloobchodníky. Naším cílem je nabízet kompletní výběr kamenných obchodů,“ uvádí za Everli Anna Podkowinska, ředitelka pro mezinárodní obchod. Cílem je spustit i obchody specializované na bio potraviny či drogerii.

Zákazník si na webu Everli může vybrat nákup ze čtyř řetězců. Ty se ale ke spolupráci nehlásí.

„Se společností Everli.com jsme smluvní spolupráci nenavázali a nemáme informace o činnosti této platformy,“ uvádí mluvčí prodejen Kaufland Renata Maierl.

„S touto společností nemáme oficiálně uzavřenou smlouvu. Pokud k nám přijdou jako běžný zákazník na nákup, poskytujeme jim stejné služby jako ostatním zákazníkům,“ sdělil řetězec Albert. Podobně odpovědělo Tesco. Globus se podle mluvčí Luftie Volfové soustředí na rozvoj vlastní služby. S Everli jednal jen o tom, aby Italové ze svých stránek stáhli logo řetězce odkazující na partnerství.

Společnost Everli začala s prodejem z řetězců a dalších obchodů v Itálii v roce 2014. Poté pokračovala do Polska a letos kromě České republiky i do Francie. Na další expanzi získala od investorů v přepočtu 2,2 miliardy korun.

Díky přeprodeji potravin nemusejí Italové, kteří zatím působí v Praze, Brně a Ostravě, investovat do skladů. „Naší výhodou je, že své služby dokážeme rozšířit i do menších měst. Během následujících dvanácti měsíců zamíříme i do oblastí s nízkou hustotou zalidnění,“ uvádí Podkowinska.

On-line prodej potravin raketově roste

Everli naskakuje na českém trhu v on-line prodeji potravin do rozjetého vlaku, kde působí dvě silné české firmy Rohlík.cz a Košík.cz, britské Tesco a pomalu se do něj dostávají i další. Své platformy nabízejí i rozvozové společnosti, jako jsou DoDo, Dáme jídlo či Wolt. Prodej potravin tak i díky koronakrizi patří k nejrychleji rostoucím kategoriím na internetu.

Podle dat společnosti Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci vzrostly loni útraty za jídlo a pití na internetu o 45 procent, zatímco celkově na e-shopech „jen“ o 26 procent.

Jednička na českém trhu, Rohlík.cz, utržila za rok 2019 více než čtyři miliardy korun a za poslední finanční rok (který končí až v dubnu) by mělo jít podle dřívějších odhadů o zhruba dvojnásobek. Také Rohlík letos získal významnou finanční injekci od investorů, a to ve výši zhruba pěti miliard korun a po Maďarsku pokračuje v expanzi do Německa. 

Nové italské konkurence se Rohlík.cz nebojí. „Poměr prodeje potravin v kamenných obchodech a on-line je 97 ku 3 procentům. Za nás je každý projekt, který pomůže zákazníkům doručit jídlo domů, správný,“ uvádí šéf Rohlík.cz Petr Pavlík s tím, že do deseti let se bude podle jeho názoru polovina nákupů odehrávat on-line.

Sám zakladatel a spolumajitel Rohlík.cz Tomáš Čupr se o Italy otřel na Twitteru, kde jejich příchod s nadsázkou komentoval tak, že když oni jdou sem, Rohlík půjde do Itálie.

Vedle Rohlíku rychle roste i Košík.cz ze skupiny Mall Group, který rovněž loni vyrostl na dvojnásobek. „Hlavním konkurentem pro nás i nadále jsou především kamenné obchody. Potenciál růstu celého trhu on-line supermarketů je stále obrovský a nová nabídka může přitáhnout novou poptávku,“ uvádí k situaci na trhu šéf Košíku Tomáš Jeřábek. Košík loni začal spolupracovat i s Kauflandem.

Trnitá cesta k zisku

Everli navzdory růstu čeká zřejmě dlouhá cesta k dosažení ekonomické udržitelnosti svého modelu. Jako první zdroj příjmů uvádí Podkowinská poplatky obchodníků odvozené od objemů odebraného zboží. To v Česku alespoň prozatím nefunguje. Druhým zdrojem mají být zákazníci, kteří platí za doručení nákupu, při objednávce objednávce do 800 korun to je 49 korun. Další příjmy mají plynout z rychlých dodávek a předplatného služby.

„Dále jde o poplatky za reklamu účtované značkám, aby mohly propagovat na naší platformě,“ dodává šéfka Everli pro mezinárodní obchod s tím, že zdroji příjmů mají být i klíčová data sdílená s partnery.

Dalším příjmem, který společnost neuvádí, může být i marže na cenách prodávaného zboží. Na otázku, jak ceny na webu stanovují a zda odpovídají těm v řetězcích, Everli pouze odpovědělo, že „ceny jsou zatím nastavené v rámci vstupu na trh a budou se ještě upravovat“.

Z namátkového srovnání deseti produktů z Teska na platformě Everli a z on-line obchodu Tesco vyplývá, že „italské“ ceny jsou o 15 až 35 procent vyšší. Například hořká čokoláda Orion je v Tescu za 49,90 a na Everli za 64,40 koruny. U namátkově prohlížených výrobků navíc platí, že Everli nepřenáší do cen zboží akční slevy, které bývají výrazné, běžně dvacet a více procent.

Nákupčí na telefonu

Po praktické stránce nyní Everli funguje tak, že nákupčí obdrží objednávku od zákazníka a za něj vyrazí do obchodu s nákupním seznamem. Když něco není na regále, volá zákazníkovi s cílem vybrat náhradu.

„Nákupčí jsou flexibilní a přijímají objednávku ve chvíli, kdy jsou dostupní a mají čas, a sami si určují, kolik hodin během týdne odpracují,“ popisuje jejich fungování Podkowinska. Nákupčí mají vlastní auta, Everli jim poskytuje třeba vhodné vybavení pro nákup jako chladící tašky.

To je patrné i z inzerátu, kterým Everli své nákupčí na fakturu či dohodu o pracovní činnosti shání. V něm jim nabízí podle portálu nabrigádu.cz na den výdělek zhruba 900 korun plus bonusy a dýška. Minimální výdělek za objednávku je podle inzerátu 150 korun.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah