Krást v automatizované prodejně nejde, říká expert na digitalizaci maloobchodu

COOP vytváří i nové modulární prodejny

COOP vytváří i nové modulární prodejny Zdroj: COOP

Pavel Kozler, výkonný ředitel společnosti Knowinstrore, která automatický systém vyvinula a obchod vybavila technologiemi. 
Zrekonstruovaný COOP v Berouně
Přestavba prodejny COOP v Lednici je dílem ateliéru Létající inženýři
Revitalizovaná prodejna COOP v Hořovicích
5
Fotogalerie

Světový trend automatizovaných prodejen potravin se prosazuje i v Česku. Již týden funguje v nonstop módu malá prodejna řetězce COOP ve Strakonicích. Přes den je přítomná obsluha a v noci pracují kamery, senzory a bezobslužná pokladna. Analytici již vyhodnocují první údaje o návštěvnosti a útratách.

„Data se sbírají od startu automatického konceptu. První noc navštívilo obchod zhruba dvacet zákazníků. Očekávali jsme, že první nákupy budou malé testovací, typu balíček žvýkaček, ale nebylo to tak. Devadesát procent tvořily standardní nákupy napříč spektrem prodejny a útrata se v průměru pohybovala nad 500 korunami,“ popisuje první dny provozu Pavel Kozler, výkonný ředitel společnosti Knowinstrore, která automatický systém vyvinula a obchod vybavila technologiemi. 

Ty se skládají z kamerového systémeu, vstupní čtečky QR kódů, bezobslužné  pokladny a ze čtečky na výstupu. Všechno spolu komunikuje v rámci jednoho systému, který umožňuje prodej bez prodavaček a pokladních.  Na chod prodejny zatím ještě dohlíží vzdálený zaměstnanec pultu centrální ochrany, ale do budoucna, až se systém zaběhne, vzdálený dohled zeslábne.

O novinku mají podle Kozlera zájem i další maloobchodní řetězce, jen zatím nesmí z důvodu obchodního tajemství prozradit, o koho se konkrétně jedná a v jakém zákaznickém rozsahu.

K uskutečnění bezobslužného nákupu potřebuje zákazník jediné, stáhnout si mobilní aplikaci. Pak do telefonu nahraje svůj unikátní QR kód, který slouží i jako klíč do prodejny, a jím se identifikuje i u pokladny, kde zaplatí pomocí karty nebo mobilu. „Přístup do aplikace je podmíněný bankovní identitou.

Data, která jdou v rámci bankovní identity, nejdou k obchodníkovi. Vývojáři mají data k dispozici, ale ta jsou anonymní a k maloobchodníkovi se v žádném případě nedostanou. Vyhodnocovat se budou, ale anonymně. Nebude to tak, že by věděli, že si Pavel Kozler 22. března ve tři hodiny ráno koupil čokoládu,“ vyvrací Kozler obavy z možného zneužití osobních dat, které se objevily v internetových diskuzích na téma automatické prodejny.

V Česku je automatizovaný prodej ve strakonické prodejně COOP první vlaštovkou, ale ve světě je již tento model rozšířený. Zejména v USA, kde je velkým propagátorem Amazon Go. Dále je automatizovaný projekt masivně rozvinutý v Jižní Koreji a v Číně, kde jsou velké sítě zejména kontejnerových prodejen, ale funguje i v klasických kamenných obchodech. 

„V Evropě byly průkopníky skandinávské země, několik prodejen je v Německu a velký rozmach v současné době zažívá Francie, kde se zainventovalo a vznikají tisíce povětšinou kontejnerových prodejen. Tam se ale nejedná o řetězec COOP. Jeho první evropská prodejna je právě ve Strakonicích,“ popsal Kozler genezi vzniku obchodů bez obsluhy.

Otázky při vývoji a instalaci technologií vyvolala i minimalizace možnosti krádeží. Ve Strakonicích je kamerový systém, který se v okamžiku vstupu do prodejny sepne k pultu centrální ochrany, kde obsluha sleduje monitory.

„Kamera u vstupu je osazená oboustrannou komunikací, takže pokud se někdo v obchodě chová nepatřičně, tak je okamžitě vyrozuměn a není ani potřeba výjezd. Ozve se: ,Dobrý den, uskutečněte nákup a odejděte, chováte se nestandardně. Děkujeme,‘“ popisuje zabezpečení Kozler s tím, že obsluha bude sledovat zákazníky jen v současné pilotní fázi.

Obecně provozovatel nechce mít v prodejně Velkého bratra. „Cílem je, aby byli lidé sofistikovaní, nakoupili a odešli. Zatím se ale jedná o počáteční fázi. Obavy z krádeží byly zpočátku velké, ale sami si myslíme, že ke krádežím nebude docházet, protože po vstupu do obchodu je zákazník autorizován a nakupuje pod svým jménem, na rozdíl od běžných obchodů, kde zákazník nakupuje anonymně. Tam se krade dost.

Řetězce o tom sice neinformují, ale přirozené manko, které vzniká krádežemi, je poměrně vysoké,“ bilancuje Kozler s tím, že krádeže v obchodech jsou nešvarem jen Česku.

V Asii například automatizované prodejny nemají  ani čtečku QR kódu u vchodu. „Tam lidi ani nenapadne, že by si vzali nějaké zboží a nezaplatili. Když se to náhodou stane a oni omylem něco vezmou, tak se okamžitě přiznají a zpětně zaplatí. Ve světě se to testuje na takových místech, kde krádež prakticky nepřipadá v úvahu. Naši vývojáři delší dobu žijí v Asii. Když se ptali provozovatelů automatických prodejen, jak řeší krádeže, dostalo se jim odpovědi: Jaké krádeže máte na mysli? Lidé například v Jižní Koreji mají úplně jiné nastavení v hlavě,“ říká Kozler.

Bezobslužný systém pamatuje i na možnost výpadku elektrického proudu a obchod má k dispozici záložní agregát. Zároveň by byl okamžitě informován pult centrální ochrany a uskuteční se výjezd, který umožní zákazníkům opustit obchod. Kdyby se stala jiná nepříjemná věc, je v prostoru prodejny i tísňové tlačítko.

Podívejte se, jak funguje automatizovaný sklad Mall.cz

Video placeholde
Mall • Michal Nosek, e15

Náklady na technologie do malé provozovny se pohybují v milionech korun, ale šetří náklady na personál. „Návratnost investice u úplně bezobslužné prodejny je do jednoho roku. COOP ale nechce nikoho propouštět, a proto o bezobslužných obchodech uvažuje v místech, kde prodavačky chybějí,“ doplnil Kozler.  

Druhý obchod, který projde automatizací, stojí v Českém Krumlově a je rozsáhlejší. „Prodejna je oproti té strakonické přibližně třikrát větší, takže to bude další test, kdy budeme sledovat, jak budou vypadat nákupy v prodejně většího formátu,“ uzavřel Kozler. COOP má zájem v projektu pokračovat. Nyní se otevře postupně několik prodejen. Pak se vyhodnotí data a buď se bude počet rozrůstat, nebo zůstane omezený.