Bez pokladních a prodavaček. COOP otevřel ve Strakonicích první automatickou prodejnu

Modernizovaný interiér

Modernizovaný interiér Zdroj: COOP

Nový interiér prodejny COOP
2
Fotogalerie

S měsíčním zpožděním COOP zahájil provoz ve své první menší automatické prodejně s nonstop provozem ve Strakonicích. V nočních hodinách se obejde bez personálu. Druhá, tentokrát již větší prodejna s automatickým prodejem, se otevře v následujících měsících v Českém Krumlově. Náklady na automatizaci se pohybují v závislosti na velikosti prodejny v milionech korun.

Strakonická prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v rámci kterého posílí nabídka chlazeného čerstvého zboží. Podnik tak prodlouží otevírací dobu bez nutnosti navýšit mzdové náklady na personál. „V rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu bude fungovat v automatickém režimu,“ uvedl k novince Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. 

V České republice se v sektoru maloobchodu jedná o premiéru, ale zahraničí  podobný koncept zná řadu let. 

„Ve světě vznikají různé koncepty bezobslužných prodejen, například v technologicky vyspělých zemích, jako je Jižní Korea, jsou tyto obchody již zcela běžné. Velký rozvoj zaznamenávají také ve skandinávských zemích a celé západní Evropě. Sledujeme trendy v maloobchodu a snažíme se je přenášet do České republiky,“ řekl výkonný ředitel agentury Knowinstore Pavel Kozler, která za technickým řešením celého konceptu stojí a propojuje formát prodeje se světem technologických vývojářů. „V tomto případě jsme nasadili vlastní řešení, které je finančně dostupné a využitelné v českých podmínkách,“ doplnil Kozler.

Venkovské obchody mají standardní otevírací dobu, jež obyvatelům, kteří jezdí za prací mimo obec, nevyhovuje, protože obchody zavírají již odpoledne. Možnost nákupu v pozdějších hodinách tak v některých vesnicích nabízejí pouze večerky a v krajním případě benzínové pumpy.

Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou poskytuje většina bank. „Jen za minulý rok ji využilo více než 700 tisíc uživatelů“, uvedl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita, která služby bankovní identity poskytuje.

K automatickému nákupu zákazníci ještě potřebují mobilní aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity bude generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. „Každý návštěvník prodejny bude jednoznačně identifikován a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platy na terminálu,“ dodal Kozler.

Další významné obchodní řetězce zatím automatické prodejny nechystají a zůstávají u modelu rozvozu zboží a úložných boxů. Alternativu bezkontaktního nakupování představuje Rohlík Point. Nákup si tam mohou vyzvednout zákazníci, kteří se nechtějí setkat s kurýrem a vázat se na něj časově. On-line supermarket Rohlík.cz navázal spolupráci s Alzou a bude využívat i její AlzaBoxy.

Venkovští zákazníci se patrně brzy dočkají rozšíření lokalit zavážky. „Chceme maximálně využít stávajících tras a jízd kurýrů, mimo jiné i z ekologických důvodů. Když už místem projíždíme, není důvodu tam rovnou nezavézt nákup. Proto plánujeme postupně dovážet potraviny z Rohlíku i do menších měst či vesnic, které jsou po cestě ke stávajícím zákazníkům,“ přiblížila plány mluvčí společnosti Denisa Morgensteinová.

Konkurenční Košík.cz rozváží do celého Česka a zákazníci si mohou vybírat z dvanácti tisíc položek suchého sortimentu. „Služba, která byla původně koncipována jako pomoc domácnostem v době pandemie, se v průběhu roku výrazně proměnila. Dnes slouží také k zásobování domácností v obcích s horší dostupností kamenných prodejen a využívají ji i lidé, kteří z měst utekli pracovat na chaty a chalupy nebo do takzvaných druhých domovů,“ uvádí mluvčí Košíku František Brož.

Jak pandemie změnila e-commerce v Česku?

Video placeholde
• Videohub