Křetínský se chce soustředit na velkoobchod a změnit obchodní model provozovatele Makra

makro

makro Zdroj: Profimedia

Plán německé velkoobchodní sítě Metro prodat svou maloobchodní dceru Real provozující stejnojmenné supermarkety je o krok blíže uskutečnění. Podpořil jej český miliardář Daniel Křetínský (spolumajitel vydavatele deníku E15, pozn. red.), který se svým společníkem Patrikem Tkáčem v srpnu do německého obchodního gigantu vstoupil. Dnes jejich podíl v majiteli Makra dosahuje téměř 11 procent, Křetínský současně v německých médiích naznačil směr, kudy by se firma měla ubírat.

V rozhovoru pro ekonomický deník Handelsblatt označil Křetínský odprodej Realu za smysluplnou myšlenku. „Myslím, že bude velice užitečné soustředit se na velkoobchod,“ řekl listu Křetínský s poukazem na jádro byznysu skupiny Metro.

Další německý deník Sueddeutsche Zeitung označuje Křetínského vyjádření za dobrou zprávu pro současného šéfa skupiny Metro Olafa Kocha, z jehož hlavy myšlenka prodeje Realu pochází. Koch by se Realu rád zbavil do konce prvního čtvrtletí příštího roku. Sueddeutsche Zeitung uvádí, že Kochův plán je v branži považován za velmi ambiciózní a slovo nového akcionáře je pro něj důležitou podporou.

Křetínský se však nechce k managementu Metra konkrétněji vyjadřovat, dokud nezíská zastoupení v dozorčí radě firmy. O vyčlenění jednoho místa v radě pro svého zástupce už písemně požádal.

V rozhovoru pro Handelsblatt přiblížil Křetínský i svou vznikající strategii dalšího působení v Metru. „Digitalizace nabízí Metru velké šance, což zatím mnoho lidí nevidí,“ řekl miliardář, podle nějž současné ohodnocení firmy ani v nejmenším neodpovídá jejímu potenciálu. Kromě digitalizace cituje Sueddeutsche Zeitung i Křetínského slova o potřebě transformace celého obchodního modelu Metra. Podle jeho představ by se z firmy měl stát globální hráč ve velkoobchodních dodávkách potravin pro hotely, restaurace a cateringové služby.

Zároveň by si ale firma měla zachovat flexibilní obchodní modely v zemích, kde působí, aby vycházela vstříc přáním tamních zákazníků. Podle Handelsblattu Křetínský na konkrétnějších plánech pro Metro teprve pracuje. „Jedno je ale jisté – pouhým tichým investorem rozhodně nebude,“ uzavírá rozhovor s miliardářem německý ekonomický deník.