Madeta poslechla Brusel. Přejmenovala Pomazánkové máslo

Milan Teplý, předseda představenstva a generální ředitel mlékáren Madeta.

Milan Teplý, předseda představenstva a generální ředitel mlékáren Madeta. Zdroj: Euro E15

Z výrobního pásu jihočeské Madety v Plané nad Lužnicí sjely poslední kelímky s Pomazánkovým máslem. Nově ho zákazníci musí v obchodech hledat pod názvem Jihočeské tradiční pomazánkové. Změnu názvu Česku nařídil v polovině října 2012 Soudní dvůr EU.

Tradiční český produkt se podle evropského soudu nemůže označovat jako pomazánkové máslo, protože neobsahuje dostatečné množství tuku. Čtyři firmy ho v zemi ročně vyrobí zhruba 7000 tun a mezi významné výrobce patří i jihočeská Madeta.

Ta pomazánkové máslo začala vyrábět v roce 1997. Loni ho z jihu Čech k zákazníkům putovalo 1025 tun ve zhruba sedmi milionech kelímků. Dodává ho neochucené nebo se sedmi příchutěmi. Posledními novinkami jsou sladké varianty, a to vanilková a čokoládová. Změna grafiky přišla Madetu podle mluvčí Martiny Faktorové na zhruba milion korun. Žádné zásoby obalů nemusela ale likvidovat, všechny k dnešku spotřebovala.

„Život jde dál, český občan se opět ohnul, český úředník se ohnul. My máme radost, že vůbec můžeme dál vyrábět. Příště zase můžeme na příkaz Bruselu změnit třeba název marmelády na ovocný rosol,“ řekl předseda představenstva Madety Milan Teplý, který patřil k největším kritikům rozhodnutí. Podle něj za to mohou čeští úředníci a politici, kteří český trh a výrobky neuchránili. Další z výrobců Pomazánkového másla, Choceňská mlékárna, svou další strategi zatím nechce prozradit. Ředitel firmy je na služební cestě v zahraničí.

Konec názvu Pomazánkové máslo
U lucemburského tribunálu Česko v roce 2010 zažalovala Evropská komise, která v EU dohlíží na dodržování pravidel. Podle nich výrazem „máslo“ lze označovat jen ty produkty, u nichž mléčný tuk tvoří nejméně 80 procent. Problém je v tom, že české předpisy jsou mnohem tolerantnější, neboť umožňují toto označení používat u výrobků obsahujících nejméně 31 procent mléčného tuku. Češi se už dříve pokusili pro pomazánkové máslo vyjednat výjimku, kterou však komise zamítla.
Praha neuspěla ani se žádostí o to, aby pomazánkové máslo dostalo označení zaručená tradiční specialita.To je udělováno k propagaci tradičních výrobků se specifickým charakterem a chuťovými a technologickými vlastnostmi.
Výjimka, o kterou Česko žádalo, se vztahovala pouze na tuzemský trh, kde je výrobek po více než 30 letech existence dostatečně znám. Navíc se prodává v jiném obalu než klasické máslo, takže nemůže dojít k záměně obou výrobků, argumentovalo Česko v Bruselu. Například Španělsko a Británie podle mlékařů, poukazujících na „dvojí metr“ EU, navíc dostaly před lety výjimky pro produkty nesoucí v názvu máslo, které požadované parametry také nesplňují.
Podle průzkumu, jehož výsledky před dvěma lety zveřejnila společnost STEM/MARK, bezmála dvě třetiny obyvatel Česka s přejmenováním výrobku nesouhlasily. Nejčastěji argumentují tím, že označení je tradiční a srozumitelné. Často si také myslí, že by do podobných věcí neměla EU zasahovat a měla by řešit podstatnější věci, než jsou lokální názvy výrobků.