O jaké hračky si děti nejčastěji píší Ježíškovi? Fungují drony i retro

Roboti

Roboti

Prodej hraček na domácím trhu podle Sdruzenihracky.cz
Dron, DJI Phantom 3
Mi Drone od Xiaomi
Weibo je v Číně populární, tamní výrobce mobilních telefonů HTC mu na jednom ze svých přístrojů věnoval i vlastní hardwarové tlačítko
Výrobce hraček, puzzle a společenských her Dino Toys.
30
Fotogalerie

Tradiční autíčka, panenky, lego, ale také bojové hry, roboti nebo drony. Po kterých dárcích děti nejvíce touží? Zeptali jsme se největších prodejců, které hračky rodiče vkládají do nákupních košíků nejčastěji.

„Největšími hity mezi hračkami jsou stavebnice, zejména neporazitelné Lego, ale také legendární Merkur nebo robotické hračky v čele s Robotem Zigy,“ prozradil ředitel marketingu Alza.cz Karel Kučera.

A jaké dárky určené celé rodině jsou nejprodávanější? „Zde k jednoznačným hitům letošního roku patří herní sestavy pro virtuální realitu, drony nebo společenské hry,“ doplnil Kučera.

Pro teenagery naopak zákazníci vybírají nejčastěji položky ze sortimentu elektroniky a příslušenství sportovního zboží. „Vedou mobilní telefony, tablety, sluchátka, power banky nebo herní sestavy. Obrovskému zájmu se letos těší hoverboardy,“ uvedl zástupce největšího českého e-shopu.

Z předvánoční ankety, kterou provedl druhý největší slevový portál Pepa.cz vyplývá, že víc jak polovina rodičů je ochotna utratit za dárky pro dítě přes dva tisíce korun. Jednomu dítěti kupují tři až sedm dárků. Na Ježíška podle ankety věří 67 % dětí.

Marketingová manažerka portálu Pepa.cz Jana Bačová k tomu uvádí: „Tato čísla potvrzují i dosavadní prodeje hraček na Pepa.cz. Kromě hraček letos vánočním nákupům dominovaly fotoprodukty, zážitky a wellnes pobyty. Dle dosavadních vánočních prodejů je znát, že jsou zákazníci letos ochotni kupovat dražší zboží a služby než v minulých letech.“

O podobné průměrné prodejní ceně hraček mluví i Kučera. „Podle našich prodejních statistik za dárky dětem utratíme v průměru od dvou do pěti tisíc. U starších dětí jsou rodiče zpravidla ochotni utratit za dárky více, častěji kupují elektroniku a sportovní potřeby, kde nároky na kvalitu, ale také značku s přibývajícím věkem rostou,“ uvádí Kučera. Oproti tomu průměrná prodejní cena hraček v druhém největším e-shopu Mall.cz se pohybuje okolo 700 korun.

"Zcela bezkonkurenčně nejlépe se prodávají stavebnice Lego, následují panenky a dále jsou velmi populární interaktivní hračky či autodidaktické hračky pro malé děti. Velmi dobře se prodávají malé či velké drony, některé i s přenosem obrazu, nebo virtuální realita. Velkým hitem je reedice nákladní Tatrovky," popsal poptávku po hračkách Jan Řezáč z Mallu.

Nižší průměrnou cenu hraček evidují na Slevomat.cz – přibližně 350 korun. „V kurzu jsou dřevěné hračky, tedy nejrůznější stavebnice, kostky nebo celé sety,“ řekl za slevový portál Tomáš Holý.

Podle něj i Kučery z Alzy patří mezi největší fenomény letošních Vánoc retro hračky. „Letos jako velký trend vidíme retro hračky - vrátila se oblíbená hra Tamagotchi,“ uvedl Holý, stejný pohled má i Kučera. „Retro hračky se těší velké popularitě. Vedle Merkuru je to například stavebnice Seva, oranžová Tatra 148 nebo Rubikova kostka,“ dodal.

Pokud jde o hračky a hry pro dospělé, zde vládnou takzvané únikové hry. „Na dračku jdou antistresové omalovánky, spojovačky a top věcí jsou pak únikové hry. Tento fenomén přišel poprvé loni a už tehdy šel na dračku. Ale letos je ten nárůst dokonce těžko uvěřitelných tisíc procent,“ doplnil Holý ze Slevomatu.

Svou analýzu si provedl i srovnávač cen Heuréka.cz. Podle ní budou dárkovými hity letošních Vánoc brýle pro virtuální realitu, herní konzole PlayStation 4, bojová hra Battlefield nebo nové vydání série knih Harryho Pottera.