Poštu opožděné zásilky příliš netrápí, vadí jí medializace stávky

Česká pošta

Česká pošta Zdroj: Rasch Jan/Euro

Fronty na České poště.
Česká pošta
Česká pošta
Česká pošta
Česká pošta
9
Fotogalerie

Pravidelné vánoční kolapsy České pošty se za poslední roky staly podobně neodmyslitelnou součástí svátků, že by mohly konkurovat i kaprovi s bramborovým salátem. Na pobočkách se tvoří dlouhé fronty, balíky nedochází adresátům včas, zaměstnanci stávkují.

Příkladem toho, jak pošta před Vánoci nestíhá, je objednávka zákazníka z e-shopu Zoohit.cz. V pondělí 12. prosince se na webu určeném pro sledování cesty balíku objevilo, že pošta zásilku převzala. To byla poslední informace, kterou bylo možné o balíku dohledat.

„Zásilek je moc, takže v rámci urychlení přepravy se často čárové kódy nenačítají,“ vysvětlovala na zákaznické lince pošty operátorka, proč ani po týdnu nepřibyl o cestě balíku žádný záznam.

K zákazníkovi se balík dostal teprve v úterý 20. prosince. Tedy více než týden po jeho převzetí poštou.

Během Vánoc se pošta musí vypořádat s dvojnásobným objemem přepravovaných zásilek oproti běžnému období. "To se samozřejmě může projevit na frontách na poštách nebo při doručování balíků. Za to bychom se chtěli našim klientům omluvit,“ uvedl pro E15 mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Zároveň ale říká, že největším současným problémem státního podniku nejsou prodlevy a s tím spojené potíže při doručování zboží klientům, ale medializace pondělní stávky. „Největší potíží České pošty v současné době byla medializace stávky menšinových odborů. Reálně stávkovalo cca 150 zaměstnanců, přestože menšinové odbory tvrdily, že stávkovat bude přes šest tisíc. To Českou poštu v předvánočním období velmi poškodilo,“ řekl mluvčí.

Množí se i stížnosti klientů, kteří na očekávaný balík čekají doma, pošta je ale ani nezkusí informovat, nenechá výzvu ve schránce a rovnou nechá balík na pobočce k vyzvednutí. „Tato situace se v objemu přepravovaných balíků bohužel může stát,“ připouští mluvčí pošty s tím, že nespokojený zákazník může podat stížnost či reklamaci.

O podobném případu informoval Blesk.cz. „Čekal jsem doma na balík, dokonce mi přišla zpráva, že mi bude daný den doručený. Ale druhý den jsem jen ve schránce našel papírek, že mě nezastihli,“ řekl pro Blesk pan Jaroslav z předměstí Havířova.

Deník E15 zná také případ klienta, kterému přišel balík v hodnotě dvou tisíc korun – ačkoliv byl „na jméno“, pošta ho vydala jinému klientovi. Ten ho později vrátil a balík se dostal k původnímu adresátovi. Pošta to omlouvala tím, že mají balíků příliš mnoho.

"Česká pošta se již před vánočním provozem na vyšší objem přepravených balíků připravovala, přijímali jsme stovky brigádníků jak do doručovací sítě, tak do pobočkové, abychom celý nápor zvládli. Stejně tak jsme posilovali svůj vozový park. Česká pošta před obdobím Vánoc nekolabuje, nicméně objem přepravovaných zásilek je až dvojnásobný oproti běžnému období v roce," omlouvá problémy mluvčí.

Jeho zmínku o náročnosti náboru nových pracovníků potvrdil Petr Chvátal z přepravní společnosti PPL. "Aktuálně největší výzvou pravděpodobně všech společností v oblasti zasílání zásilek je kombinace dlouhodobého nedostatku pracovníků a především v posledních prosincových dnech dramaticky rostoucí poptávky," uvedl pro deník E15.

PPL před Vánoci posílila stavy. "Posílili jsme dopravní a třídící kapacity o cca 8%, což představuje přibližně 250 pracovníků jak vlastních, tak i u našich subdodavatelů. Cílem bylo posílení o cca 4 % více, což jsme bohužel nedokázali zrealizovat," dodal Chvátal.

Díky problémům České pošty zaznamenalo PPL neplánovaný nárůst poptávky. "Mohu potvrdit, že po zveřejnění omezení provozu České pošty jsme pocítili skokový a také neplánovaný nárůst poptávky po přepravě," uzavřel Chvátal.