Oblíbené cíle cizinců v Česku? Plastické operace či zubařské ordinace

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

Česká republika je z pohledu turistického ruchu zajímavá nejen bohatou historií či dobrým jídlem. Čím dál tím víc ji vyhledávají i zájemci o služby tuzemského zdravotnictví. To je pro ně hodně levné. Operace zubů, plastické úpravy těla nebo umělé oplodnění přilákaly loni dohromady 94 357 cizinců.

Jde o meziroční nárůst téměř šest procent. Pacienti z ciziny celkem státu vydělali 646 milionů korun. Je ale třeba říct, že číslo v statistice zahrnuje také cizí občany, kteří v Česku bydlí. Na druhé straně oficiální čísla nemají sečteny všechny soukromé kliniky. Zatímco do státních zařízení míří Slováci, Vietnamci či Ukrajinci, kteří jsou v Česku i pojištěni, soukromé ambulance využívají lidé ze vzdálenějších zemí.

Nejvíc „medicínských“ turistů jezdí z Velké Británie. Pro ně je třeba léčba zubů o víc než polovinu levnější než u nich doma. Levnější služby využívají taky Němci, Arabové, Američani nebo Rusové.

„Většina zdravotních turistů přijíždí kvůli plastické chirurgii. Dále kvůli obezitologickým zákrokům a za léčbou neplodnosti,“ říká Michaela Klofcová, mluvčí agentury Czech Tourism. Ta dokonce organizuje reklamní kampaně, které v zahraničí lákají cizince k českým operacím.

Prsní ráj

Česko je dokonce třetí nejnavštěvovanější zemí, kam jezdí ženy z ciziny toužící po větším poprsí. „Nejpopulárnějšími zákroky v oblasti estetické chirurgie jsou augmentace prsou a plastické operace břicha. Oblíbená je také jednodenní chirurgie – operace křečových žil, nebo žlučníku,“ pokračuje Klofcová.

Nárůst cizinců potvrzuje taky soukromé centrum kosmetické chirurgie Esthé. Podle předsedy představenstva kliniky Lubomíra Svobody operace zahraničních občanů tvoří v současnosti až 10,5 procenta zákroků. „Nejvíce zahraničních zájemců o vylepšení svého zevnějšku k nám cestuje z Německa, Velké Británie a Slovenska. Nejčastějšími zákroky jsou liposukce, zvětšení prsou, operace břicha a operace nosu,“ potvrzuje Svoboda.

Nárůst ruské klientely

Turisty je dokonce možné dělit podle toho, jaké zákroky vyhledávají. Němci využívají volnější legislativu asistované reprodukce v Česku. Arabové jezdí do lázní a Američané na plastiku. Rusové si zas v Čechách dělají „kompletku“.

„Sledujeme postupné narůstání ruskojazyčné klientely. Tito klienti oceňují zvláště komplexitu naší péče a možnost zajistit více než 95 procent diagnostických a léčebných úkonů na jednom místě,“ říká Oldřich Šubrt, šéf soukromé kliniky Program H Plus.

Lukrativní klientela

Zájem o zahraniční klientelu má zájem řada zdravotních středisek. Důvodem je dobrá platební morálka a výběr zejména nákladnějších služeb. V budoucnu proto chtějí některé ze zdravotnických zařízení organizovat ve spolupráci s Czech Tourism jakési zdravotní zájezdy.

„V rámci této kampaně bude vytvořen produkt, který bude komunikován v rámci katalogu. O propagaci tohoto segmentu cestovního ruchu se cíleně pokoušíme již od roku 2011, podpořili jsme vznik specializovaných webových stránek www.medicaltourism.cz a tištěné brožury Medical Tourism Guide,“ uzavírá Michaela Klofcová, mluvčí agentury Czech Tourism.