Ojetiny jdou letos na dračku, Češi prý už na podfuky moc neskáčou

Autobazar - ilustrační foto

Autobazar - ilustrační foto Zdroj: Martin Pinkas, Euro

Lídři mezi prodejci ojetých automobilů na tuzemském trhu potvrzují výrazné oživení trhu. Autobazary proto letos plánují rozšíření svých poboček a nábor desítek nových pracovníků. Za růstem svých prodejů vidí hlavně zájem zákazníků o obchodní garance a profesionální služby.

Společnost AutoESA prodala v měsíci březnu ve svých šesti českých autocentrech celkově 1037 vozidel. Oproti minulému roku to je nárůst o 17 procent. Podle firmy to je výsledek především poskytování garancí na stav tachometru a právní původ vozu.

Firma totiž v rámci interního průzkumu zjistila, že 87 procent zákazníků by si neprověřený ojetý vůz bez garancí vůbec nekoupilo. Společnost očekává v letošním roce obchodní výsledek až 12 tisíc prodaných vozidel.

„Čeští občané se stále více obracejí na zavedené autobazary, kde je jim nabídnuta nejen garance na právní původ vozu, ale také na stav tachometru,“ říká Pavel Foltýn, ředitel strategického rozvoje AutoESA.

Podle Foltýna stojí za dvouciferným růstem prodejů právě obava zákazníků nakupovat neprověřený vůz na inzerát nebo v malých a neprověřených autobazarech. Jak dodal, jeho společnost odmítá denně vykoupit několik desítek vozidel právě z důvodu nevyhovujícího technického stavu nebo přetočených tachometrů.

Pozor na to, kde stočenky skončí

Zástupci firmy se domnívají, že takové vozy pak skončí buď v soukromé inzerci, nebo v malých autobazarech, které se prověřováním vozidel příliš nezabývají.

„Nákup vozidla na inzerát od neznámého člověka nebo v malém neprověřeném autobazaru je pro zájemce o ojetinu to největší riziko,“ varuje Foltýn.

V celkových prodejích stále vede v AutoESA značka Škoda, ale určitým překvapením je výrazný posun značek Hyundai a KIA, které se dotáhly na druhý Volkswagen a třetí Ford. Značný zájem je i o vozy značky Dacia, které jsou skutečně nedostatkovým zbožím.

Podle interních statistik se také zvyšuje podíl vozidel koupených s využitím financování. „Lidé se již naučili měřit hodnotu peněz v čase a raději využijí volné prostředky například pro rozvoj svého podnikání, pořízení bydlení nebo kvalitního vzdělání,“ říká Foltýn.

Jak je výše uvedeno, AutoESA plánuje, že v letošním roce prodá více než 12 tisíc vozidel a vytvoří přibližně 30 nových pracovních pozic, především v obchodním oddělení a call centru.

AAA až po půl roce

„Prodeje se vyvíjejí podobným tempem jako v loňském roce. Jako důvod silné poptávky po ojetých vozech vidíme oživení celkového trhu s ojetými, ale i novými automobily a také pokračující odliv zákazníků od malých autobazarů k velkým profesionálním prodejcům s nadregionálním pokrytím a širším spektrem služeb. Nesmíme zapomínat také na dopady novely zákona 56, která přitvrdila podmínky převodů ojetých vozidel, se kterými se řada prodejců dosud nedokázala zcela vyrovnat ,” odpověděl na dotaz E15.cz PR manažer skupiny AAA Auto Michal Häckl.

AAA AutoAAA Auto|Martin Pinkas, EuroStatistiku prodejů v AAA Auto se dozvíme zřejmě vždy až po půl roce.

Přesná čísla prodejů se však od AAA Auto veřejnost zatím nedozví. „Vzhledem k přechodu společnosti pod nového majoritního vlastníka, britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners, a související změny ve vedení statistik budeme konkrétní čísla uvádět vždy jen za celou skupinu a pravděpodobně s pololetní periodicitou,” vysvětlil Häckl.

Podle jeho slov však platí letos dříve zveřejněné odhady skupiny – to je růst zhruba na úrovni loňského roku s předpokládanými celkovými prodeji lehce přes 70 tisíc vozů.

Dvě nová centra ročně

I tuzemský lídr plánuje pro letošek expanzi. „Letos přijmeme zhruba 200 nových zaměstnanců. Rozvoj bude probíhat několika směry. V České republice je to letos zejména rozšiřování kapacity stávajících poboček celkově zhruba o 1100 vozů, přičemž v dalších třech letech budeme v tuzemsku každoročně otevírat jedno až dvě nová autocentra,” upřesnil Häckl.

Předběžně jmenoval Česko Lípu, Jičín, Mladou Boleslav, Příbram, Svitavy, Šumperk, Trutnov, Valašské Meziříčí a Žďár nad Sázavou.

“Na Slovensku kromě rozšíření kapacity stávajících poboček plánujeme i otevření minimálně jedné nové, pravděpodobně v Trnavě, v Maďarsku rovněž pravděpodobně otevřeme minimálně jednu novou pobočku a v půlce dubna oznámíme konkrétní detaily návratu do Polska,” uzavřel mluvčí.

Martin Jahn: Desetileté auto nemá v západních zemích téměř žádnou hodnotu