Pilulka prodává své lékárny. Kupuje je česká jednička ze stáje Penty

Pilulka

Pilulka Zdroj: Pilulka

Jan Novotný

Lékárenská společnost Pilulka se zbavuje většiny svých kamenných lékáren. Zelenou k jejich prodeji dala v úterý valná hromada firmy, kterou ovládá investor Tomáš Čupr. Pilulka si ponechá jen několik z nich jako poradenská místa pro svůj nový koncept zaměřený směrem k preventivní péči o zdraví a dlouhověkost neboli longevity. Bude se soustředit na prodej online. Pilulka zatím provozuje celkem 18 prodejen. 

O prodeji až patnácti lékáren jedná Pilulka s největším lékárenským řetězcem v Česku, společností Dr. Max ze stáje investiční skupiny Penta. Tento krok umožní Pilulce snížit fixní náklady a zároveň získat významnou hotovost, která bude využita primárně ke snížení zadlužení vůči České spořitelně, jež firmě poskytla úvěr ve výši 100 milionů korun.

Nový směr přichází v návaznosti na stabilizační kroky, které vedení firmy intenzivně provádí od loňského října s cílem překonat obchodní stagnaci a vrátit Pilulku k ziskovému hospodaření. Úterní valná hromada schválila další kroky směřující k dokončení finanční konsolidace. 

„Chceme přenechat distribuci léků těm, kteří v tomto segmentu výrazně posílili, a zaměřit se na zdravý životní styl a prevenci zdravotních problémů. Nově zvýšíme důraz na e-commerce a využití synergií s inovativními firmami investora Tomáše Čupra, zejména v oblasti personalizovaného poradenství pro dlouhověkost,“ říká prozatímní výkonný ředitel Peter Klekner. 

Pro Dr. Max to bude další posílení již dnes největší lékárenské sítě v Česku. „Máme letter of intent, tedy dokument, který slouží jako dohoda o dohodě budoucí mezi dvěma stranami. Čeká nás due dilligence. Teprve pak bude cesta otevřená k uzavření definitivní kupní smlouvy. Těchto patnáct lékáren Pilulky chceme převzít pod naším brandem začátkem září,“ upřesnil tiskový mluvčí sítě Dr. Max Michal Petrov.

Jak se daří Pilulce

Navzdory náročnému období, kdy společnost čelila snížení provozního kapitálu a odchodu ze zahraničních trhů, začala přijatá konsolidační opatření přijímaná od října 2024 přinášet výsledky. Roční konsolidovaná EBITDA zůstala sice záporná, dosáhla mínus 24,9 milionu korun, jde však o meziroční zlepšení oproti ztrátě 71,3 milionu korun v předchozím roce.

V roce 2024 dosáhly tržby Pilulky 1,34 miliardy korun, což představuje meziroční pokles o 37 procent, přičemž počet vyřízených online objednávek se snížil na 720 tisíc. Konsolidovaná ztráta skupiny za účetní období roku 2024 činí 126 milionů korun. Uvádí to auditovaná účetní závěrka za loňský rok, kterou Valná hromada schválila.

Podle návrhu předneseného na valné hromadě Pilulky právě Kleknerem a členem představenstva Tomášem Hospůdkou bude nový koncept stavět na celostním přístupu ke zdraví a životnímu stylu.

Čupr po převzetí Pilulky v letošním roce uvažuje o e-shopu jako o vhodném doplnění svého retailového portfolia vedle Rohlíku. V rozhovoru pro e15 magazín hovořil o tom, že by se Pilulka mohla do budoucna zaměřit jen na prevenční část a prodej léků přenechat nějakému partnerovi.

„To by mohl být příběh Pilulky – ze slabého lékárenského hráče se stát silným well‑being hráčem. Ale já nejsem akcionář Pilulky, nemůžu a nechci za ni mluvit,“ řekl v rozhovoru, který proběhl ještě před březnovou valnou hromadou, kde Čupr a jeho lidé Pilulku ovládli.

Firma Growth Expert, vlastněná Čuprovým investičním fondem, na konci března uplatnila opci k nabytí kontrolního podílu „od některých stávajících akcionářů za podmínek dohodnutých s těmito akcionáři“. Čupr loni poskytl Pilulce úvěr ve výši 80 milionů korun a opci si zajistil. 

Lékárny v Česku

Lékárna Dr.Max se chystá investovat do rozvoje v oblasti e-commerce.Lékárna Dr.Max se chystá investovat do rozvoje v oblasti e-commerce. | Zdroj: Profimedia

V Česku je v provozu podle databáze Státního ústavu pro kontrolu léčiv celkem přes 2650 lékáren, ale trend je takový, že lékárny zanikají v menších obcích, zatímco přibývají především v nákupních centrech, tedy ve městech, kde už je dostupnost lékáren vysoká. Zároveň ubývá samostatných lékáren a přibývá těch, jež vlastní řetězce. Jednička na českém trhu Dr. Max loni zvýšila počet lékáren o 27 na 529 a plánuje v rozvoji pokračovat. Tržby firmy  loni meziročně rostly o 2,4 miliardy korun na 29,8 miliardy, z toho 3,6 miliardy činily tržby z e-shopu.