PPF se zabydluje v Asii, cílí na další trhy

Nové foto. V nedávno vydané výroční zprávě PPF se objevila nová fotografie nejbohatšího Čecha a majoritního akcionáře PPF Petra Kellnera, který se jen zřídkakdy a nerad dává fotografovat.

Nové foto. V nedávno vydané výroční zprávě PPF se objevila nová fotografie nejbohatšího Čecha a majoritního akcionáře PPF Petra Kellnera, který se jen zřídkakdy a nerad dává fotografovat. Zdroj: Repro E15

Indie a další čínské regiony – takové jsou nejbližší plány skupiny PPF v rámci dlouhodobého tažení na asijské trhy. Podnikatelské impérium nejbohatšího Čecha Petra Kellnera zatím na tyto trhy vysílá svého „prvního jezdce“, kterým je už tradičně Home Credit se svým spotřebitelským financováním.

Po Číně, Vietnamu a Kazachstánu, kde už Home Credit působí, a Indii, kde spustí byznys do konce roku, je pak na řadě Indonésie. „Jednání s místním partnerem jsou slibná,“ potvrzuje mluvčí PPF Alexej Bechtin.

Majoritní vlastník PPF Petr Kellner v nedávno vydané výroční zprávě potvrdil, že klíčová je zvláště Čína. „Rok 2010 byl pro nás přelomový, neboť jako první a prozatím jediný zahraniční subjekt jsme získali vlastní pilotní licenci pro poskytování spotřebitelských úvěrů na tomto významném trhu,“ napsal Kellner. Home Credit otevřel své zastoupení v Pekingu v roce 2004, úvěry začal poskytovat v roce 2007 a loni přidělená přelomová licence se týká Tianjinu na severu Číny. I když prioritní zemí pro skupinu PPF podle Kellnera v loňském roce zůstalo Rusko, zdůrazňuje také „aktivní hledání dalších investičních příležitostí v Asii“.

Čistý objem úvěrů poskytnutých Home Creditem v Číně přesahuje úroveň 50 milionů eur, počet zákazníků se pohybuje kolem 350 tisíc. PPF očekává, že už brzy v Číně dosáhne takzvaného breakeven, tedy okamžiku, od kterého se počáteční investice navracejí.

Pokud jde o indický trh, druhý nejvýznamnější akcionář PPF Jiří Šmejc zdůrazňuje, že nyní bude nutné „důkladně proskenovat“ možnosti poskytování různých typů spotřebitelských úvěrů. Pilotní projekt se má týkat Dillí a dalších měst v okruhu do 250 kilometrů od indické metropole. V Indii je každopádně nutné počítat se silnou konkurencí. Home Credit vychází z předpokladu, že Indové si kromě spotřební elektroniky hodně půjčují na nákup motorek.

A právě s motorkami už má Home Credit zkušenosti z Vietnamu, kde v úvěrech na motocykly získal podíl 65 procent. Na vietnamském trhu je „první jezdec“ PPF jedním ze tří hráčů s licencí na spotřebitelské financování, čistý objem úvěrů dosahuje 63 milionů eur, počet zákazníků téměř 150 tisíc.

Do asijského tažení PPF ze zeměpisného hlediska spadá i Kazachstán, i když je jinak zahrnován společně s Ruskem a Běloruskem spíše do skupiny trhů bývalého Sovětského svazu. V Kazachstánu, kde začínal od nuly „na zelené louce“, byl Home Credit vůbec prvním hráčem na poli spotřebitelského financování, čistý objem úvěrů přesahuje 70 milionů eur. Skupina Home Credit drží v kazachstánském Home Creditu podíl pouze deseti procent. Podle mluvčího Bechtina je to dáno tamními podmínkami, legislativou a regulací.