Prodej lihovin letos klesne až o pět procent

„Na trhu pokračoval mírný pokles. Dá se očekávat, že celková dynamika trhu lihovin se ve druhém pololetí nezmění. Za celý letošní rok odhadujeme pokles trhu s lihovinami o zhruba čtyři až pět procent,“ řekl deníku E15 Pavlík. Za zaznamenání podle něj alespoň stojí vzestup domácích značek v gastronomii na úkor značek importovaných. K pololetí letošního roku se podíl domácích lihovin v hospodách a restauracích zvýšil meziročně o zhruba čtyři procentní body na 61,4 procenta.
Podle ředitele likérky Granette & Starorežná Distilleries Pavla Kadlece je patrné snížení v gastronomii, obchodní řetězce stagnují. Také podle něj se dá do konce roku očekávat další mírný pokles, i když může dojít ke změnám v prodejích mezi výrobci a segmenty lihovin. „Důvodem poklesu může být zdražení lihovin po navýšení spotřební daně, na rozdíl od vína, kde se o zvýšení daně v současné době hovoří. Výsledkem je pokračující nárůst prodeje levného krabicového vína,“ podotkl Kadlec. Podle dřívějších údajů Unie výrobců a dovozců lihovin loni Češi poprvé vypili více alkoholu ve víně než v lihovinách, a to zejména kvůli konzumaci levných vín v krabicích a PET lahvích.
Odhady zástupců likérek vycházejí z informací o prodejích v obchodní síti. Samotné likérky většinou v letošním pololetí zaznamenávají velké nárůsty prodejů do obchodů, což je ale dáno tím, že na konci roku 2009 před zvýšením spotřební daně se většina obchodníků předzásobila. Prodeje likérek do obchodních sítí proto loni v pololetí propadly.