Prohibice nejvíc ublížila levné vodce, whisky na ní naopak vydělala

prohibice

prohibice Zdroj: ctk

Z obavy před otravou methanolem Češi výrazně omezili nákup lihovin. Ekonomicky nejvíce to dopadlo na distributory vodky, která byla nejvíce postiženou lihovinou. Podle statistik společnosti Brown-Forman klesly za první dva měsíce po prohibici, tedy v říjnu a listopadu, prodeje vodky v porovnání s minulým rokem téměř o 32,5 milionu korun.

Z obavy před otravou methanolem Češi výrazně omezili nákup lihovin. Ekonomicky nejvíce to dopadlo na distributory vodky, která byla nejvíce postiženou lihovinou. Podle statistik společnosti Brown-Forman klesly za první dva měsíce po prohibici, tedy v říjnu a listopadu, prodeje vodky v porovnání s minulým rokem téměř o 32,5 milionu korun.

Tento propad se ovšem týkal zejména lokálních vodek, kterým podle posledních průzkumů výzkumné agentury Perfect Crowd a společnosti Brown-Forman mezi spotřebiteli důvěřuje pouze 22 procent konzumentů. Oproti tomu plné tři čtvrtiny věří zahraničním vodkám. Nejvíce pak vodce Finlandia, které projevilo důvěru 87 procent dotázaných spotřebitelů.

Právě tato vodka, díky prověřené kvalitě a důvěře spotřebitelů, na prohibici v ČR nejvíce vydělala. Její prodeje vzrostly za říjen a listopad o více než polovinu. V celých číslech to pak činí vzrůst prodejů téměř o 3,5 milion korun.

Přesedlalo se na whisky a vermuty

Prohibice také zvýšila prodejnost kategorie whisky. Její prodejci na území ČR zaznamenali ve zmiňovaném období vzrůst prodejů o pětinu, v číslech téměř o 17,5 milionu korun. Zcela nejvíce se pak dařilo kategorii Vermuty.

Tato kategorie zaznamenala nárůst prodejů o čtvrtinu (4,8 milionu korun). Zmiňovaná čísla potvrzuje i průzkum, kdy tři čtvrtiny pravidelných konzumentů lihovin uvedlo, že v období po prohibici na úkor destilátů kupovali spíše víno nebo pivo.

Jak již E15.cz informovalo, omezení prodeje lihovin kvůli metylalkoholové aféře stálo loni akciovou společnost Jan Becher - Karlovarská Becherovka 100 milionů korun. Tržby firmy ve druhém pololetí klesly o 12 procent ve srovnání se stejným obdobím předešlého roku.

Z likérové branže E15.cz o výsledcích za loňský rok informoval brand manažer značky Jägermeister Pavel Starka: „Loni jsme na českém trhu prodali přesně 1 112 152 lahví. I přes prohibici vyhlášenou na podzim ministerstvem zdravotnictví došlo k navýšení meziročního růstu prodeje naší značky o 16 procent.“