Prohibice se podepsala na tržbách PepsiCo v Česku

Třítýdenní zákaz prodeje tvrdého alkoholu, vyhlášený státem předloni na podzim kvůli množícím se úmrtím na následky požití pančovaných lihovin obsahujících jedovatý metylalkohol, pocítila i PepsiCo, trojka na tuzemském trhu s kolovými nápoji. Tržby jí v roce 2012 meziročně klesly o desetinu na 1,74 miliardy korun.

„Pokles ovlivnila také prohibice v září 2012, která se projevila snížením prodejů nealkoholických nápojů v síti hotelů, restaurací a kaváren,“ uvedl jednatel PepsiCo CZ Josef Neumann. Pokles o sedmnáct procent ale firma zaznamenala i na zahraničním trhu, zejména kvůli snížení vývozů do Polska, Německa a na Slovensko.

Na druhé straně firmě předloni stoupl čistý zisk o téměř polovinu na 73 milionů korun. „A to i přes trvající růst cen vstupních surovin, zejména cukru a obalových materiálů. Negativně také zisk společnosti ovlivnilo zvýšení DPH,“ dodal jednatel. K odhadům loňských výsledků se firma, která prodává nejen své značky, ale také nealkoholické nápoje Toma, ledové čaje Lipton a zajišťuje i distribuci bramborových chipsů Lay’s, nevyjádřila.

Pokles tržeb zaznamenal i další americký gigant na tuzemském trhu, Coca-Cola. Její tržby předloni meziročně klesly sice jen o půl procenta na 5,97 miliardy korun, zisk se ale propadl o více než pětinu na 166 milionů korun.

Nárůst z první trojky firem se tak předloni podle již dříve zveřejněných výsledků týkal české pobočky Kofoly. Její tržby se předloni zvýšily o sedm procent na 2,56 miliardy, zisk narostl o čtrnáct procent na 88 milionů korun.