První advent přinesl obchodníkům nárůst prodejů o desítky procent

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích

Showroom internetového obchodu Alza v Holešovicích Zdroj: archiv

Ilustrační foto
Nová podoba prodejen Datart
Datart
Prodavači a pokladní vesměs změnu zákona na Štědrý den vítají
Největší fronta byla na Černém mostě u obchodu se šperky.
6
Fotogalerie

Obchodníci o prvním adventním víkendu zaznamenali nárůst prodeje proti běžnému víkendu o desítky procent. Zákazníků pak přišlo do obchodů až o třetinu více. Zájem mají lidé především o drobné spotřebiče, elektroniku, mobilní telefony a hračky. Obchodníci nevylučují, že letošní objem předvánočních útrat by mohl být rekordní. Vyplývá to z informací obchodníků o nákupech lidí o prvním adventním víkendu.

Zároveň prodejci upozornili, že v případě meziročního srovnání byl vývoj tržeb ovlivněn tím, že loni tento víkend vycházel na konec listopadu, kdy se překrýval se závěrem akce Black Friday.

"O prvním adventním víkendu jsme oproti běžnému víkendu zaznamenali narůst prodejů v řádu desítek procent. U některých kategorií a druhů zboží šlo až o 50 procent. Na návštěvnosti našich hypermarketů vidíme, že se lidé na vánoční svátky začali již připravovat a uvědomují si, že zlatá adventní neděle letos připadá na samotný Štědrý den," uvedla mluvčí Globusu Pavla Hobíková. Zvýšený zájem měli lidé podle řetězce o suroviny na pečení vánočního cukroví a o vánoční dekorace a osvětlení.

"Z prvního adventního víkendu je patrné, že lidé naplno nakupují vánoční dárky. Co se týče počtu kusů, tak výrazně stoupl prodej drobnějšího zboží. Nejpatrnější je to v divizi domácích spotřebičů. Především je zájem o kávovary a příslušenství k nim," uvedl mluvčí Mall.cz Jan Řezáč. Velmi dobře se tradičně prodávají televizory a drobnější elektronika včetně mobilních telefonů a tabletů. Dále je veliký zájem o hračky.

"Letos jsou tržby nižší, protože v loňském roce vycházel tento víkend na konec listopadu, kdy se překrýval se závěrem akce Black Friday, která v té době dosahovala vrcholu tržeb. Letošní Black Friday skončila už minulý víkend s rekordními výsledky prodejů," upozornila mluvčí Euronics Lenka Mastešová.

I podle produktového manažera Kasa.cz Petra Štursy letošní srovnání prodejních výsledků podle ovlivňuje to, že v loňském roce první adventní víkend navazoval na velmi silnou kampaň Black Friday, kde řada prodejců akci prodloužila do neděle. "Proto se aktuálně při srovnání s loňským rokem ke stejných obchodním výsledkům přibližujeme," uvedl.

Proti klasické klasické sobotě a neděli kdykoliv v roce je nárůst objemu útrat zhruba čtyřnásobný, upozornila ředitelka společnosti Slevomat Marie Havlíčková. "Díky dobré ekonomické kondici českých zákazníků lze očekávat letošní Vánoce co do objemu tržeb za rekordní," uvedla. S dostatečným předstihem podle ní zákazníci nakupovali zejména delikatesy a lahůdky nejen ke štědrovečerní tabulky. Falším favoritem prodejů byly zážitky.

Obchodní řetěz Tesco podle mluvčího Václava Koukolíčka zaznamenal proti běžným víkendům nárůst počtu zákazníků. "Nejčastěji nakupují cukrovinky, což má přímou souvislost s blížícím se Mikulášem. Zároveň zákazníci hojně nakupují výrobky na pečení vánočního cukroví, kosmetické balíčky, vánoční dekorace, osvětlení, ozdoby nebo produkty z oddělení domácnost jako jsou deky nebo nádobí," uvedl.

O třetinu se pak meziročně zvýšil počet návštěvníků o třetinu v obchodech Datart. "Vypadá to, že elektronika bude hned po hračkách hitem letošních vánočních dárků. Jasným hitem v nákupech o prvním adventu byly mobilní telefony. Velký zájem byl také o herní konzole, produkty péče o vlasy, především luxusnější kovové fény, kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy, drony, sportovní hodinky a náramky," uvedla mluvčí Datart Iva Pavlousková.

O první adventní neděli zaznamenala vyšší počet návštěvníků a tržeb také nákupní centrum s oblečením Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku. "Oproti loňsku stoupla návštěvnost o 12 procent. Tržby v obchodech očekáváme až o 15 procent vyšší," uvedl ředitel centra Jan Procházka.