Benzin ještě zdraží. Cena prolomí 30 korun za litr | E15.cz

Řidičům ještě více zdraží benzin. Prolomí hranici 30 korun za litr

Vladan Gallistl

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Ropa na světových trzích letos dál svižně zdražuje, což ve svých peněženkách pocítí také čeští řidiči. Během pondělního obchodování se cena barelu ropy Brent dostala dokonce nad sedmdesát dolarů, nejvýše za posledních čtrnáct měsíců. I přes včerejší pokles na 69,2 dolaru zdražila ropa od začátku roku zhruba o třetinu.

V příštích dnech tak nastane další zdražení pohonných hmot. „Cena benzinu Natural prolomí hranici třiceti korun za litr,“ upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. Naposledy byla podle něj tak vysoko loni v březnu.

Od začátku roku již benzin zdražil podle dat společnosti CCS, která ceny na benzinkách sleduje, z necelých osmadvaceti korun na 29,70 koruny. To představuje nárůst o šest procent. Cena litru nafty vyskočila z přibližně 27,50 na 28,37 koruny. Většímu zdražení zabránilo jen snížení spotřební daně. 

Důvodem růstu cen benzinu a nafty u českých čerpacích stanic je vývoj na světovém trhu s ropou. „Ceny ropy rostou kvůli zotavení světové ekonomiky,“ dodává Kovanda. Dalšími faktory podle něj jsou schválení státní podpory pro americkou ekonomiku, napětí na Blízkém východě a postoj Saúdské Arábie. Ta minulý týden prosadila, že ropný kartel OPEC a Rusko nezvýší těžbu, což způsobilo prudké zdražení strategické suroviny.

Světové ceny ropy se přenesly na burzu v Rotterdamu, kde se obchoduje s naftou a benzinem. „Od začátku března došlo ke zvýšení ceny benzinu na burze v Rotterdamu o 1,3 koruny, nafta zdražila přibližně o jednu,“ uvádí Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR. Tyto ceny se pak se zpožděním promítají do cenovek tuzemských pump.

Vývoj na globálních trzích bude mít podle Kovandy větší vliv na ceny u českých benzinek než snížená poptávka kvůli současnému omezení pohybu. Ta se už výrazně podepsala na zájmu o pohonné hmoty. „Poptávka klesla o patnáct až dvacet procent. V německém příhraničí je to až devadesát procent, neboť tam čerpací stanice dokonce zavřely,“ dodává Indráček s tím, že to byly provozovny zaměřené na německé klienty v osobní přepravě.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah