Slevy srazily americkým obchodníkům tržby

Nákupní horečka v USA

Nákupní horečka v USA

Přinejmenším v noci ze čtvrtka na pátek se před velkými obchody shromažďovaly stovky lidí
Někteří před obchody čekali i několik dní
Lovci slev se vybavili i stany
Zatímco zákazníci jsou nadšení, zaměstnanci Walmartu stávkovali
Zákazníci v obchodě Best Buy
8
Fotogalerie
Maloobchodní tržby ve Spojených státech o tzv. černém pátku klesly o 1,8 procenta na 11,2 miliardy dolarů (218,7 miliardy korun). Mohou za to velké slevy, které obchodníci tentokrát nabízeli již na Den díkůvzdání, tedy den před černým pátkem. Vyplývá to z odhadů americké výzkumné společnosti ShopperTrak.

Černý pátek je v USA tradičně podle tržeb největším nákupním dnem v roce a startuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. „Více obchodníků než loni začalo s nabídkou slev na omezenou dobu ve čtvrtek, na Den díkůvzdání,“ uvedl zakladatel ShopperTraku Bill Martin. Část výdajů spotřebitelů se tak z pátku přesunula již na čtvrtek. Pokud by se započetly i čtvrteční tržby způsobené nabídkou slev, tržby by se zvýšily o téměř jedno procento, napsala agentura Reuters.

Internetový obchod vydělává

Společnost comScore později oznámila, že tržby internetových obchodů na černý pátek poprvé překonaly jednu miliardu dolarů a meziročně se zvýšily o nejméně 22 procent z loňských 816 milionů dolarů. Tržby elektronických obchodů se na celkových tržbách v USA podílejí necelými deseti procenty, rostou však mnohem rychleji než tržby kamenných obchodů. Analytici odhadují, že letos před Vánocemi by tržby internetových obchodů mohly mít na celkových tržbách poprvé podíl vyšší než deset procent.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Název „černý pátek“ zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.

Nákupní horečka v USA

Slevy obvykle začínají o půlnoci ze čtvrtka na pátek. Letos však někteří prodejci odstartovali nabídku slev již ve čtvrtek večer. Hned po slevách v kamenných obchodech následuje takzvané kybernetické pondělí, kdy zase slevy nabízejí internetoví prodejci.