Slovenský řetězec Nay kupuje prodejny Electroworld v Česku

Po prodeji polského Electro Worldu v roce 2009 nyní zavírá krám také v Česku a na Slovensku. Zdejší prodejny za blíže neurčenou cenu kupuje slovenský řetězec Nay podnikatelů Petra Zálešáka a Jána Tomáše. Značku Electro World si chtějí ponechat. Transakci ještě musejí posvětit antimonopolní úřady.
Nay už jednou na českém trhu byl. Pokus o vybudování vlastní sítě se ovšem zasekl na dvou prodejnách, které v roce 2011 zavřel. Nyní se vrací s ambicí stát se lídrem českého trhu. A to v situaci, kdy si branže prochází nelehkým obdobím.
„Na trhu s elektro zbožím lze očekávat konsolidaci. Tímto směrem se ubírá i evropský trh, kde dochází k jakémusi vyčištění a poklesu počtu hlavně menších hráčů na trhu,“ uvedla Stanislava Trubačová, vedoucí retailového oddělení poradenské společnosti DTZ.
Slovenský řetězec se podle informací deníku E15 zajímal rovněž o Datart, dalšího obchodníka s elektrem, který je na prodej. Pro další expanzi do Česka ale Zálešákovi s Tomášem výtečně poslouží rovněž Electro World.
Pro Dixons malá ryba
Jedničkou českého trhu s elektrem se ale Nay ani tímto skokem automaticky nestane. Nejsilnější je z hlediska tržeb tuzemská společnost Fast ČR, do níž patří obchody Planeo. Tržby této firmy už překročily šest miliard, zatímco Electro World loni utržil 3,7 miliardy. Větší obrat než Electro World měl také Datart.
Prodejny s elektrem drtí v současnosti hlavně internetová konkurence. Právě elektronika patří na webu mezi nejčastěji prodávaný artikl. Vypovídají o tom například tržby společnosti Alza.cz, největšího tuzemského e-shopu, které se loni zvýšily o pětinu na 9,2 miliardy korun. Prodejce Electro World měl loni kumulovanou ztrátu kolem 272 milionů korun. Ještě o rok dříve měl řetězec sekeru hodně přes půl miliardy. Srazil ji však rošádou se základním kapitálem, který snížil o polovinu, a uvolněné zdroje použil na zalátání ztráty.
Po změně majitele Electro Worldu a očekávaném prodeji Datartu nezůstane v Česku v elektru žádný velký zahraniční hráč. „Lokální hráči se v tomto případě dokázali lépe přizpůsobit potřebám místních zákazníků,“ soudí šéfka maloobchodního týmu v poradenské firmě CBRE Veronika Tebichová.