Tesco prodává jihokorejskou firmu Homeplus

Tesco

Tesco Zdroj: Tesco CR

Největší britský řetězec supermarketů Tesco prodává svou jihokorejskou dceřinou firmu Homeplus, jejíž hodnota se odhaduje na šest miliard dolarů (146 miliard korun). Společnost pozvala do tendru nejméně šest zájemců, vesměs z řad společností soukromého kapitálu. Agentuře Reuters to dnes řekl zdroj obeznámený s firemními záměry.

Mezi pozvanými firmami jsou americké KKR & Co a Carlyle Group, londýnská CVC Capital Partners či hongkongská Affinity Equity. Prodej Homeplus by se mohl stát největším převodem do rukou firmy soukromého kapitálu v Asii.

Investiční společnosti by mohly podle analytiků vydělat na prodeji nemovitého majetku řetězce a jeho zpětném pronajmutí. Růstové vyhlídky řetězce jsou ale s výjimkou internetového prodeje malé, protože jihokorejský trh je nasycený a vysoce konkurenční. Před devíti lety z něj kvůli tomu odešly řetězce Carrefour a Wal-Mart.

Součást restrukturalizace

Pro Tesco je prodej Homeplus příležitostí ke snížení dluhu a k financování plánu restrukturalizace. Řetězec se potřebuje vzpamatovat z účetního skandálu a chce zvrátit ztráty na domácím trhu, které utrpěl pod tlakem německých diskontních řetězců Aldi a Lidl.

Jihokorejský řetězec Hyundai Department Store dnes uvedl, že zvažuje vlastní nabídku na Homeplus. Firma není součástí největší korejské průmyslové skupiny Hyundai Group.

Největší dceřiná firma

Homeplus je největší zahraniční dceřinou firmou britské skupiny. Loni její tržby činily zhruba sedm bilionů wonů (153 miliard Kč), v přepočtu na srovnatelný počet prodejen ale klesly druhý rok za sebou. Vlastní více než 400 prodejen, dalších 500 jsou franšízy a má přes šest milionů lidí týdně.

Tesco je třetím největším maloobchodním prodejcem na světě. Od roku 1996 působí rovněž na českém trhu. V současnosti má v Česku více než dvě stovky obchodů, 19 čerpacích stanic a sedm obchodních center. Provozuje také franšízingovou síť Žabka s více než stovkou prodejen.