Tour de France stojí sto milionů eur
Tour de France je nejsledovanějším závodem světa, což je také důvod, proč se v ní točí nejvíce peněz ze všech cyklistických závodů. Jeho sledovanost je srovnatelná s olympijskými hrami či fotbalovým světovým šampionátem.
Tour de France pořádá společnost Amaury Sport Organisation (ASO), náklady dosahují výše sto milionů eur. Polovina je hrazena z prodeje televizních práv, 40 procent pokrývají sponzoři a zbylých 10 procent rozpočtu je pokryto z poplatků, která platí města, v nichž se závod koná.
Hostit úvodní prolog a druhou etapu, které se každý rok konají na jiném místě, je pro pořadatelské město finančně nesmírně výhodné, jak dokazuje i výše odvodu, kterou Utrecht zaplatí organizátorům závodu. Společnost ASO obdrží od města čtyři miliony eur. Když závod v roce 2010 startoval v Nizozemsku naposledy, zaplatil Rotterdam pořadatelům 2,5 milionu eur.
Odměny cyklistům (v tisících eur) | ||
---|---|---|
závod | Giro d’Italia | Tour de France |
celková dotace | 1378 | 2000 |
konečný vítěz | 200 | 450 |
vítěz etapy | 11 | 22,5 |
Tím ale náklady pro město nekončí. Podmínkou je, že v Utrechtu musí být vytvořeno poblíž startu etapy parkoviště pro dva tisíce automobilů, město nese také náklady na zajištění bezpečnosti a bezletové zóny nad trasou etapy a také je potřeba vytvořit tři kilometry bariér podél trasy závodu.
Kolik opatření budou stát, Utrecht nezveřejnil. V minulém roce Tour de France startovala v Yorkshiru, konkrétně v Town Hall of Leeds. Podle zprávy BBC celá organizace prvních dvou etap vyšla asi na 25 milionů eur včetně poplatku ASO. Investice se bohatě vyplatila. Sledovat peloton živě dorazily přes tři miliony diváků a celkový výnos by měl přesáhnout sto milionů eur.