Unilever se pouští do nutridrinků v Asii za miliardy dolarů

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Britsko-nizozemský Unilever chce převzít potravinářskou divizi britské GSK v Indii včetně značky Horlicks za čtyři miliardy dolarů. Budou následovat aktivity v Bangladéši.

Generální ředitelka britské farmaceutické skupiny GlaxoSmithKline Emma Walmsleyová pokračuje v naplňování nových strategických priorit firmy, které spočívají především ve farmaceutickém podnikání: zbavuje se byznysu s výživovými doplňky v Indii i tamní přední značky nutridrinků Horlicks. První velký obchod učinila Walmsleyová už letos v březnu, kdy vykoupila podíl švýcarského Novartisu ve společném farmaceutickém byznysu, a to za třináct miliard dolarů. 

S nejvyšší nabídkou za byznys GSK v Indii nyní přišla podle informací z agentur britsko-nizozemská skupina Unilever, čímž přebila nabídku švýcarského Nestlé. Zájem projevila v minulosti podle listu Financial Times také americká Coca-Cola.

Unilever a GSK vstoupily do fáze „exkluzivních rozhovorů,“ uvedly ve středu agentury. Strany odmítly komentovat částku, podle akciové burzy v Bombaji mají jmenované aktivity GSK v Indii hodnotu kolem čtyř miliard dolarů. Součástí dohody je také převzetí aktivit GSK v Bangladéši v hodnotě 187 milionů dolarů. 

Nicméně někteří analytici nepohlíží na akvizici příliš pozitivně. „Doufejme, že globální gigant nezaplatí příliš mnoho,“ poznamenávají David Fickling a Nisha Gopalanová z Bloombergu. Poukazují na to, že vzhledem k vysokému obsahu cukru může obliba u lidí žijících ve městech a prosazujících zdravější životní styl klesat. „Unilever má rozsáhlejší distribuční kanály v Indii, o kterých se GSK může jenom zdát,“ přiznávají ale výhody potenciálního kupce.

Podobně hodnotí akvizici také analytik společnosti Bernstein Andrew Wood, podle kterého se GSK v Indii přestávalo dařit. „Pro Unilever to může být výhodné vzhledem k jeho silnému zastoupení v Indii,“ uvádí podle agentury Reuters.