Tržby z prodeje potravin za 12 týdnů do 9. listopadu klesly meziročně o 0,2 procenta na 24,9 miliardy liber (861 miliard korun). Byl to první tříměsíční pokles od roku 1994, kdy společnost Kantar Worldpanel začala tyto údaje shromažďovat. Aldi a Lidl lákají zákazníky nízkými cenami při srovnatelné kvalitě zboží, což vyvolalo na britském trhu cenovou válku.
Snižováním cen odpověděly všechny čtyři velké britské řetězce, odlivu zákazníků k diskontům se však podařilo zabránit jen síti Asda, která patří americkému gigantu Wal-Mart.
“Boj o podíl na trhu vyvolal cenovou válku, v jejímž důsledku nyní stojí průměrný koš zboží denní spotřeby o 0,4 procenta méně než před rokem,“ uvedl Fraser McKevitt z Kantar Worldpanel. Podle něj bude pokles cen pokračovat ještě v příštím roce.
Mění se i nákupní zvyklosti |
---|
Současně s nástupem diskontů se zákazníci začali odklánět od velkých hypermarketů na okrajích měst; každodenní zboží nakupují stále více v místních prodejnách a nákladnější položky si objednávají přes internet. Investiční banka Goldman Sachs v pondělní zprávě uvedla, že tři britské řetězce s veřejně obchodovanými akciemi mají o 20 procent více prodejní plochy, než potřebují. |
Tržby sítě Tesco klesly za tři měsíce o 3,7 procenta a její podíl na trhu se snížil za rok o 1,1 procentního bodu na 28,7 procenta. Podobným tempem se snižovaly tržby a podíly řetězců Sainsbury a Morrison. Asda si podíl na trhu zachovala na 17,2 procenta. O šest procent naopak vzrostly tržby sítě Waitrose, která se zaměřuje na vyšší kvalitu, a její podíl na trhu vzrostl nad pět procent.
Aldi zvýšila za poslední rok tržby o 25,5 procenta a její podíl se zvýšil o jeden procentní bod na 4,9 procenta. Lidl si posílil podíl na britském trhu o půl procentního bodu na 3,5 procenta.
Tesco: Když cenná značka rezaví