V Británii klesly tržby z prodeje potravin poprvé za dvacet let

Maloobchodní řetězec Aldi ve Velké  Británii

Maloobchodní řetězec Aldi ve Velké Británii Zdroj: ctk

Čtvrtletní tržby z maloobchodního prodeje potravin v Británii klesly poprvé za nejméně 20 let. Pokles tržeb je důsledkem cenové války po razantním nástupu německých diskontních řetězců Aldi a Lidl, které získávají na britském trhu podíl na úkor tradičních domácích supermarketových sítí Tesco, Asda, Sainsbury a Morrison.

Tržby z prodeje potravin za 12 týdnů do 9. listopadu klesly meziročně o 0,2 procenta na 24,9 miliardy liber (861 miliard korun). Byl to první tříměsíční pokles od roku 1994, kdy společnost Kantar Worldpanel začala tyto údaje shromažďovat. Aldi a Lidl lákají zákazníky nízkými cenami při srovnatelné kvalitě zboží, což vyvolalo na britském trhu cenovou válku.

Snižováním cen odpověděly všechny čtyři velké britské řetězce, odlivu zákazníků k diskontům se však podařilo zabránit jen síti Asda, která patří americkému gigantu Wal-Mart.

Boj o podíl na trhu vyvolal cenovou válku, v jejímž důsledku nyní stojí průměrný koš zboží denní spotřeby o 0,4 procenta méně než před rokem,“ uvedl Fraser McKevitt z Kantar Worldpanel. Podle něj bude pokles cen pokračovat ještě v příštím roce.

Mění se i nákupní zvyklosti
Současně s nástupem diskontů se zákazníci začali odklánět od velkých hypermarketů na okrajích měst; každodenní zboží nakupují stále více v místních prodejnách a nákladnější položky si objednávají přes internet. Investiční banka Goldman Sachs v pondělní zprávě uvedla, že tři britské řetězce s veřejně obchodovanými akciemi mají o 20 procent více prodejní plochy, než potřebují.

Tržby sítě Tesco klesly za tři měsíce o 3,7 procenta a její podíl na trhu se snížil za rok o 1,1 procentního bodu na 28,7 procenta. Podobným tempem se snižovaly tržby a podíly řetězců Sainsbury a Morrison. Asda si podíl na trhu zachovala na 17,2 procenta. O šest procent naopak vzrostly tržby sítě Waitrose, která se zaměřuje na vyšší kvalitu, a její podíl na trhu vzrostl nad pět procent.

Aldi zvýšila za poslední rok tržby o 25,5 procenta a její podíl se zvýšil o jeden procentní bod na 4,9 procenta. Lidl si posílil podíl na britském trhu o půl procentního bodu na 3,5 procenta.

Tesco: Když cenná značka rezaví