Veletrhy se konečně vymanily s krize. Nejvíc táhne tradičně Brno
„Výsledky českého veletržního průmyslu jsou ve svém komplexu velice příznivé a pro mnohé možná až překvapující,“ uvedl šéf společenstva Jan Novotný. Veletrhy jsou podle něj svým charakterem poměrně dobře vypovídajícím indikátorem celkové pohody v ekonomice.
„A i když stále můžeme slyšet úvahy o tom, že veletrhy se jako marketingová a komerční forma už přežily, získaná fakta hovoří o něčem jiném,“ dodal. Nárůst čísel o veletržním průmyslu tak mimo jiné koresponduje s růstem ekonomiky a nárůstem HDP v loňském roce o dvě procenta.
Na veletrzích a výstavách pořádaných v Česku bylo loni prodáno celkem 1,02 milionu čtverečních metrů výstavní plochy. To znamená nejen meziroční nárůst o pětinu, ale je to také poprvé od roku 2008, kdy prodaná plocha překročila magickou hranici milionu čtverečních metrů. V minulosti se tak stalo teprve počtvrté od roku 1997.
Veletržní průmysl v ČR |
Výrazně o 40 procent na 31 497 stoupl počet vystavovatelů. Veletrhy a výstavy také přilákaly loni meziročně o 15 procent více návštěvníků, kterých tak do areálů dorazilo 3,19 milionu. To je dokonce nejvíce za posledních deset let. Loňská čísla jsou vyšší nejenom ve srovnání s předloňským rokem, ale i s rokem 2012, neboť řada veletrhů se koná v dvouletém cyklu.
Stoupl také počet pořádaných akcí – v Česku se loni konalo 276 veletrhů, což je nejvíce od roku 1999. Akce pořádalo celkem 39 organizátorů, což je maximum za posledních pět let. Největším hráčem na trhu jsou tradičně Veletrhy Brno, které se na celkové výstavní ploše podílely téměř čtvrtinou a měly také nejvíce návštěvníků.
Veletrhy Brno měly také nejvíce zahraničních vystavovatelů (1212), druhé místo patří letňanské ABF – Veletržní správě (324) a třetí byla Incheba Expo Praha (232).
Průměrná veletržní akce v loňském roce měla plochu 3700 metrů čtverečních. Tuto metu překonalo celkem 66 veletrhů šestnácti organizátorů. Nejčastěji se tak stalo u Veletrhů Brno (22), Výstaviště České Budějovice (17) a ABF – Veletržní správy (8).