Země EU podpořily větší ochranu zákazníků v cestovním ruchu
Eurokomisařka pro ochranu spotřebitele Věra Jourová dnes návrh označila za legislativní reakci na digitální věk. Mezi novinkami jsou totiž také pravidla pro nákupy či rezervace na míru šitých cestovních balíčků služeb přes internet, kdy si uživatel na jedné webové stránce a za jednu cenu může objednat hotel, koupit letenku a rovnou také třeba pronajmout automobil.
Náměstek českého ministra průmyslu Jiří Koliba dnes novinářům připomněl i další novinky. Jsou mezi nimi například možnost odstoupení od služby, která byla uzavřena mimo standardní kamennou provozovnu, povinnost organizátora zájezdů informovat klienty o dostupných lékařských službách, kontaktech na místní úřady či konzulární orgány a podobně.
Určí se jasná odpovědnost
Jasným způsobem má být určeno, kdo je odpovědný v případě, že se přihodí něco nevítaného. Nově by také měli mít poskytovatelé služeb povinnost zajistit až třídenní ubytování svých zákazníků, pokud ti nemohou z důvodů například živelné pohromy včas opustit místo pobytu.
Kromě bezplatného zrušení zájezdu klientem z výše zmíněných důvodů jsou také nově upravena pravidla pro určování výše stornopoplatků. Odstupňovány budou muset být podle doby, která do začátku zájezdu zbývá.
„Považujeme je pro regulaci českého cestovního ruchu a ochranu spotřebitele skutečně za dobré. Proto také stanovisko ČR bylo: Ano, podporujeme to,“ poznamenal dnes Koliba. Firmám mají modernizovaná pravidla přinést menší administrativní zátěž, slibuje komise.
Dva roky na převzetí
Evropský parlament by měl o směrnici hlasovat už v červnu, po definitivním potvrzení členskými zeměmi by měla být pravidla zveřejněna na podzim. Státy EU pak budou mít dva roky na jejich převzetí do vlastních zákonů a firmy ještě dalších šest měsíců přechodného období.