Obchodníkům rostly tržby nejrychleji za šest let

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: ctk

Tržby obchodníků se v únoru zvýšily meziročně o 6,3 procenta. Jde o nejrychlejší tempo růstu od října 2008, uvedl Český statistický úřad. Příjmy rostly hlavně internetovým prodejcům nebo benzinkám. Naopak menší zájem zákazníků zaznamenali prodejci oblečení a bot.

Prodej pohonných hmot v únoru stoupl o 10,3 procenta. Prodejci nepotravinářského zboží si polepšili o 7,9 procenta a obchody s potravinami o 3,2 procenta.

„V maloobchodě s jídlem se postupně otáčí trend, kdy spotřebitelé byli extrémně orientovaní na cenu. S vyššími příjmy jsou ochotnější se více dívat na kvalitu zboží. Ta mnohdy ale znamená také vyšší cenu,“ podotkl analytik Home Credit Michal Kozub.

Internetovým prodejcům únorové tržby vzrostly meziročně o čtvrtinu. O více než pětinu (21,7 procenta) stouply tržby prodejnám s počítači a telefony. V obchodech s oblečením a obuví ale lidé utratili o 1,6 procenta méně peněz než loni v únoru.

Graf vývoje maloobchodních tržeb v mezinárodním srovnáníGraf vývoje maloobchodních tržeb v mezinárodním srovnání | CSUGraf vývoje maloobchodních tržeb v mezinárodním srovnání

Tradičně vysoká tempa růstu si drží internetoví prodejci, letos v únoru jim rostly tržby o více než čtvrtinu. Tento segment má podle našich očekávání před sebou ještě velký růst, neboť stále přibývají nové produkty a služby prodávané on-line. Tématem letošního roku bude mimo jiné prodej potravin přes internet,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod, PwC Audit.

Proti lednu únorové tržby klesly o desetinu procenta. V lednu si obchodníci polepšili proti loňsku o revidovaných 5,8 procenta, což bylo stejné meziroční tempo růstu jako v prosinci, kdy vrcholí vánoční nákupy.

Dynamiku vývoje tržeb letos ovlivňuje změna metodiky ČSÚ, který od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje údaje za prodej aut. Ty celková čísla většinou zvyšovaly. „Pokud přičteme k maloobchodu i prodej motorových vozidel, dostaneme meziroční růst tržeb o 7,2 procenta. Velký apetit po nových automobilech se v únoru odrazil na růstu tržeb u prodejů a oprav motorových vozidel o 8,8 procenta,“ doplnil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.