Obchodníkům se daří. Maloobchodní tržby stouply o šest procent

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: E15

ČTK
ČTK , pav
České domácnosti mají zájem nakupovat. Dubnové tržby v maloobchodě bez aut vzrostly o šest procent po březnovém revidovaném růstu o 5,9 procenta. Češi více peněz vydávají za pohonné hmoty, nepotravinářské zboží i potraviny. Tržby za automobily naopak klesly, jak uvedl Český statistický úřad.

„Pozitivní nálada spotřebitelů podpořená klesající nezaměstnaností a přece jen nějakým růstem reálných příjmů se v letošním roce pozitivně odráží na větším zájmu obyvatel nakupovat nejen auta, ale i další spotřební zboží, pohonné hmoty a potraviny,“ uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Podle něj dubnová čísla napovídají, že letošní růst ekonomiky bude tažen především spotřebou domácností.

Za prodej pohonných hmot obchodníci utržili meziročně o 7,6 procenta více, útraty za nepotravinářské zboží stouply o 7,4 procenta a za potraviny o 3,8 procenta. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně o 7,1 procenta, v březnu činil meziroční růst 14,7 procenta.

Podle odborníka na maloobchod PwC Audit Pavla Kulhavého potvrzuje téměř čtyřprocentní růst tržeb za potraviny, že i tento segment se nadechl k růstu a domácnosti opět utrácejí. „Zejména však v supermarketech a hypermarketech. Nejrychlejší růst tržeb už tradičně hlásí internetoví prodejci, kteří pronikají v Česku do stále více segmentů maloobchodu,“ dodal.

Někde tržby nerostou, upozornil Kozub

Analytik Michal Kozub ze společnosti Home Credit upozornil, že v některých odvětvích tržby meziročně nerostou. „Protože u mnoha oblastí došlo k propadu cen, a tak absolutní výše tržeb může být menší, než před rokem. Nejviditelnější to je u prodejů za pohonné hmoty nebo na prodeji počítačů a elektroniky. U benzinu a nafty třeba nominálně klesly o 4,3 procent,“ uvedl.

Nejrychlejší růst ČSÚ opět zaznamenal u internetových a zásilkových obchodů, které meziročně utržily o 19 procent víc. „Dvouciferný růst tržeb vykázaly také specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci,“ doplnil ČSÚ.

Lidé více utráceli rovněž za počítačové a komunikační zařízení, oděvy a obuv, farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží a výrobky pro domácnost.

Maloobchodní tržby v meziročním srovnáníGraphical visualization of Czech Republic Retail Sales YoY

Spotřeba domácností motorem růstu

Tržby obchodníků rostly celé letošní první čtvrtletí, a to o šest procent, což je nejrychleji od roku 2008. V samotném březnu růst mírně zpomalil na 5,9 procenta z únorových 6,3 procenta. Útraty klesly jen u oděvů a obuvi, jinak rostly. Zvýšily se i tržby za automobily.

Podle analytiků chuť českých spotřebitelů nakupovat stále roste a čísla z prvního čtvrtletí naznačují, že motorem ekonomického růstu na straně poptávky bude letos spotřeba domácností.

„Tomuto výhledu nahrává zlepšující se finanční situace spotřebitelů podpořená rostoucí zaměstnaností, mírným růstem mezd a především extrémně nízkou inflací. Pokles cen spotřebního zboží je lákavým impulsem pro spotřebitele, aby obnovili vybavení domácností, svůj vozový park a dokonce i více cestovali,“ uvedl na začátku května ekonom ČSOB Petr Dufek.

Internetové a zásilkové obchody utržily o téměř 28 procent meziročně víc, prodejny počítačového a komunikačního zařízení o pětinu. Rostly také tržby obchodů s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím a prodejen s domácími a sportovními potřebami. Víc lidé utráceli také v prodejnách potravin.