Za celé třetí čtvrtletí se tržby meziročně reálně zvýšily o 5,1 procenta. Vývoj tržeb potvrdil odhady analytiků, kteří zrychlení růstu očekávali, protože spotřebitelé jsou podle nich „při chuti“.
K celkovému zvýšení tržeb podle statistiků výrazně přispěly prodej a opravy motorových vozidel, u nichž tržby bez očištění o kalendářní vlivy meziročně stouply o 15,3 procenta. Samotné opravy si polepšily o 18,3 a prodej vozidel a náhradních dílů o 14,6 procenta. „Ukazuje se tak, že poptávka zůstává poměrně vychýlená ve prospěch aut a je otázkou, zda nová auta zůstávají v ČR nebo zda míří i do zahraničí,“ dodal Dufek.
V samotném maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot tržby meziročně stouply při očištění o kalendářní vlivy o 1,2 procenta a bez očištění o 2,4. Konkrétně tržby u nepotravinářského zboží si polepšily o 3,7 procenta, u pohonných hmot o 2,8 a u potravin o 0,5 procenta.
Prodej přes internet vyskočil o pětinu
Nejvýraznější růst zaznamenal prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to o 22,6 procenta, a specializovaný maloobchod s počítačovým a komunikačním zařízením, kde tržby stouply o 20,8 procenta. „Vliv na vyšší nákupní poptávku má v případě elektroniky, například smartphonů, tabletů nebo notebooků také jejich zlevnění, za kterým stojí mimo jiné zvyšující se konkurence na poli výrobců chytrých zařízení,“ uvedl ředitel prodeje sítě Expert Elektro Robin Weintritt. Podle něj lze navíc očekávat pozitívní „vánoční“ efekt na prodeje širokého sortimentu
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu podle ČSÚ také zvýšily, ale pouze velmi mírně. Po očištění o sezónní vlivy vzrostly v září o 0,3 procenta.
Začátek sezóny "Zpět do školy" maloobchodu prospěl
Za celé 3. čtvrtletí letošního roku činil reálný růst 5,1 procenta, ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku bylo o jeden pracovní den více. Motoristický segment rostl o 13,2 procenta a samotný maloobchod o 1,8 procenta. „Spotřebitelé vnímají, že ceny příliš nerostou, zatímco jejich platy se mírně zvedají. To podporuje spotřebitele k tomu, aby více nakupovali,“ tvrdí analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Podle něj konec léta a začátek sezóny „Zpět do školy“ maloobchodu prospěl.
Spotřebitelé naopak v září šetřili na odívání a obuvi, „takže tržby za tuto kategorie letos teprve podruhé meziročně klesly,“ upozornil hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek. „To ale bylo dáno částečně neobvykle silným srpnem v této kategorii,“ dodává.