Brexit zvýšil prodej novin ve Velké Británii

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Pixabay

Téměř všechny celostátní deníky ve Velké Británii zvýšily v červnu tohoto roku svůj prodej, což je výraz většího zájmu veřejnosti o zprávy o referendu o členství v Evropské unii. Ukazují to nejnovější data, o kterých u nás informovala Unie vydavatelů.

Historické hlasování o opuštění EU se uskutečnilo 23. června 2016 a toto téma dominovalo celý měsíc zpravodajské agendě, což se projevilo v posledních datech britského Audit Bureau of Circulation (ABC).

Podle údajů této instituce zabývající se ověřováním nákladu tisku bylo v červnu 2016 prodáno navíc 2,7 milionu výtisků novin. Guardian a Times byly tituly s nejvyšším nárůstem prodeje, prodej Guardianu se proti květnu zvýšil o 3,63 procenta a prodej Timesů o 2,51 procenta.

„Spotřebitelé se obracejí na důvěryhodné značky – zejména na BBC a kvalitní noviny – zvláště v dobách krizí, nebo pokud je třeba hloubkový komentář,“ konstatoval Douglas McCabe, analytik Enders, ve svém komentáři pro Financial Times. „Mohli bychom uvažovat o sociálních médiích a televizních diskusích jako kritických médiích ve vztahu k referendu, ale v mnoha ohledech se jednalo o novinovou akci,“ dodal.

Mezi ostatní velké noviny, které vykázaly nárůst prodeje, patřily také nedělníky jako Observer (+8,42 procenta), The Sunday Times (+3,67 procenta) a Sunday Telegraph (+3,23 procenta).

Daily Telegraph zvýšil svůj prodej jen mírně (o 1,12 procenta), Daily Mail jen o 0,28 procenta, ačkoliv jeho sobotní vydání, Mail on Sunday, si vedly lépe (s nárůstem o 0,75 procenta oproti květnu).

ilustrační fotoilustrační foto | Pixabay

Brexit dot com

Vydavatelé se mohou také cítit povzbuzeni čísly ABC o online čtenosti, která ukázala měsíční nárůst značky Mail Online proti předchozímu měsíci o 7,88 procenta na víc než 15 milionů.

Internetová verze Guardianu, Theguardian.com, potvrdila své postavení druhého nejnavštěvovanějšího online zpravodajského serveru ve Velké Británii s 10,3 milionu návštěvníků a nárůstem 15,48 procenta). Následoval ji Telegraph (+29,5 procenta na 5,6 milionu návštěv) a Mirror Group (+8,38 procenta na více než 5 milionů).

Avšak podle dat Warc.com, která u nás zveřejnila Unie vydavatelů, vykázal největší nárůst Independent s meziměsíčním zvýšením o 43,77 procenta a celkovou denní návštěvností 4,38 milionu. Zajímavé je, že tento vývoj následoval poté, co se deník rozhodl přejít jen na digitální verzi.