Zara, Jeep i tequila od Jennerové čelí nařčení z využívání cizích kultur | E15.cz

Jeep, Zara i tequila od Jennerové čelí nařčení z vykrádání cizích kultur

Pavla Palaščáková

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vstoupit do diskuze
0

Mexiko obvinilo módní řetězce Anthropologie, Patowl a Zara z kopírování tradičního oděvu místních žen. Plagiátorství podle něj ohrožuje příjmy švadlen z řad domorodých obyvatel. Se svými produkty či názvy má přitom problémy stále více nejen oděvních společností. Indiánský kmen Čerokíů si stěžuje na název Jeep Cherokee, kritice čelila i Kendall Jennerová za svou značku tequily 818.

Mexiko nařklo zmíněné značky z kulturní apropriace, tedy vyprázdněného přejímání kulturních aspektů dříve většinou utlačovaných menšin. Jeho ministerstvo kultury žádá řetězce, aby vysvětlily, proč si v případě několika druhů oděvů přivlastňují kolektivní majetek domorodých obyvatel. Předložilo fotografie k porovnání vzorů a argumentovalo autorskými právy. Média však podotýkají, že domoci se jich právní cestou by zřejmě nebylo snadné.

CNN podotkla, že kritizované šaty od Zary nejsou už v e-shopu společnosti k mání. „Dotyčný design nebyl záměrně vypůjčen nebo ovlivněn uměním původních obyvatel Mexika,“ uvedla Zara.

Mexiko se neohrazje poprvé. Už loni na podzim se francouzská návrhářka Isabel Marantová omluvila po podobném obvinění. Uvedla, že chtěla vzdát poctu mexickému řemeslu a estetice.

„Když se vzdává pocta určité kultuře, měla by do toho ta kultura být zahrnuta,“ vzkázala však tehdy podle BBC mexická ministryně kultury Alejandra Fraustová. Výtkám z Mexika se v minulosti nevyhnula ani ve Venezuele narozená módní návrhářka Carolina Herrera.

Módní branže neustále hledající inspiraci čelí poměrně často nařčením z kopírování nebo z neúcty i ze strany dalších zemí či skupin obyvatel. Značka Gucci kupříkladu v roce 2019 způsobila rozruch v náboženské skupině sikhů za svůj turban. Koalice sikhů na Twitteru zdůraznila, že turban není jen módní doplněk, ale posvátná součást jejich víry. Problémy měly i kukly této italské značky, které zase kritikům připomínaly začerňování obličeje, tedy v minulosti populární způsob karikování černochů.

https://twitter.com/sikh_coalition/status/1128754082011807745

Poměrně často se v souvislosti s kulturní apropriací přetřásaly okázalé prezentace modelů spodního prádla Victoria’s Secret. Vadila připomínka původních amerických obyvatel či čínský drak. Španělská značka Loewe se zase údajně přespříliš inspirovala tradičním řemeslem obyvatel Ekvádoru.

Problémy však mívají i společnosti z dalších odvětví. Náčelník Čerokíů Chuck Hoskin žádá značku Jeep, aby změnila názvy dvou modelů SUV. „Jsem si jistý, že za tím byl dobrý úmysl, ale pro nás není ctí mít své jméno na boku auta,“ napsal v únorovém prohlášení.

„Myslím si, že v této zemi nastal čas, aby společnosti i sportovní týmy ukončily užívání jmen, obrázků a maskotů původních Američanů na svých produktech, týmových dresech a ve sportu obecně,“ dotkl se Hoskin další citlivé oblasti.

Kulturní apropriace je velkým tématem i v gastronomii. V roce 2019 kupříkladu vzbudila v New Yorku bouři čínská restaurace Lucky Lee's provozovaná americkým párem kvůli ne příliš šťastné reklamě, kterou Číňané chápali jako kritiku běžné čínské stravy. Letos na sociálních sítích naráží modelka a televizní celebrita Kendall Jennerová za to, že využívá mexické kulturní dědictví k propagaci své tequily 818.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah