Jsme Pětka, takže chceme pět procent

Pavel Attel

Pavel Attel Zdroj: Lubos Wisnewski

ATO i Mediaresearch nám překvapivě vyšly vstříc, takže budeme mít data o sledovanosti od prvního dne vysílání, pochvaluje si Pavel Attel, výkonný ředitel nové televize Pětka. Ta začala vysílat přesně v polovině října.

Už před 15. říjnem, kdy jste začali vysílat, vás bylo možné naladit například na O2 TV. Kde ještě?

Od prvního října běží signál na DVBT v multiplexu 3 a na O2 na pozici 19, kde jsme nahradili TV Metropol.

Jak vznikala vaše kampaň?

Měli jsme výběrové řízení, kterého se zúčastnilo pět velkých agentur, a nakonec to vyhrála Ogilvy. Reklamní kampaň jsme spustili v menší míře 3. října a s tím, jak se blížil 15. říjen, se postupně rozšiřovala. Kampaň je v první fázi v objemu 15 milionů.

Na jaká média jste se zaměřili především?

Z pochopitelných důvodů nejsme v televizích a nebudeme dělat ani speciální eventy. Konkrétní mediasplit bude vypadat tak, že v OOH máme 29 procent, v printu 41 procent, v rádiích 14 procent a v onlinu počítáme se 16 procenty.

Kdo vám dělal grafiku?

Celý grafický koncept a televizní grafiku dělalo studio Oficína, které má za sebou i Primu Cool a ČT24, a já osobně jsem z grafiky opravdu nadšený. Ochutnávku můžete vidět v traileru, který je třeba na webových stránkách. Ještě bych dodal, že on air budeme pravděpodobně používat claim Pětka – televize, které propadnete a off air to bude slogan Jediná opravdu česká televize.

Jakou byste chtěli mít sledovanost?

Režim do konce roku je pro nás testovací a není to nic, k čemu bychom se nějak upínali. Zásadní je pro nás dosáhnout v prvním roce share 1,5 procenta, druhý rok dvě procenta a třetí rok pětiprocentní share. Koneckonců jsme Pětka…

Jak máte zajištěné měření sledovanosti?

Potěšující je, že nám překvapivě z hlediska měření vyšly vstříc ATO i Mediaresearch, protože nové televize mohou být do denních dat zařazeny tři měsíce po spuštění. My ale budeme mít přístup k datům o sledovanosti od začátku vysílání, takže už můžeme pozorovat trh. Do denních dat se dostaneme pravděpodobně od 1. prosince, což je velmi nadstandardní.

Budete se chtít stát členem ATO?

V budoucnu bychom určitě chtěli, je to náš cíl, ale pochopitelně to bude podle share. V tuto chvíli nás zastupuje At Media, která je přidruženým členem ATO a má po třech letech podanou žádost o řádné členství. Momentálně je veškerý náš kontakt s ATO přes At Media.

Jaký je váš postoj k možnému dvojímu měření sledovanosti?

Domníváme se, že situace je v tuto chvíli velmi komplikovaná, a nevíme, jak se bude připravované druhé měření vyvíjet. Budeme to ještě vyhodnocovat.

Byli jste osloveni ze strany Sdružení pro měření sledovanosti?

Ne, nebyli.

Jaká je dostupnost vašeho signálu?

Máme uzavřenou smlouvu s Českými Radiokomunikacemi na multiplex, kde je také Prima Love a Óčko a kde jsme už od 1. října vysílali trailer. Máme také podepsanou smlouvu na satelit, budeme na Skylinku v nabídce Digital. Do té doby, než budou akvizice, které budou omezené licenčně, budeme free-to-air, takže nás bude možné naladit i na Slovensku a vůbec v dosahu satelitu Astra 23,5° E, což se ale později změní. Jsme už také na O2 TV a jednáme s UPC o zařazení do jejich nabídky.

Z hlediska programu chcete spoléhat na vlastní tvorbu. Budete přesto i něco nakupovat? Jak bude vlastně program Pětky vznikat?

Schéma je teď postavené téměř stoprocentně na vlastní tvorbě. Prakticky všechno vyrábíme v Čechách na základě vlastních nebo smluvně vázaných externích produkcí. Podle mě je to dobrý počin i proto, že se tím rozhýbe televizní trh, oslovíme kreativní lidi a ukážeme, že není nutné všechno nakupovat venku. Budeme pochopitelně vytipovávat i akvizice, třeba v oblasti pohádek.

Jednali jste s regionálními televizemi, ale k dohodě nedošlo. Jak bude fungovat provázanost s televizí Metropol, která zůstává zaměřená spíše regionálně na Prahu a střední Čechy?

Původně jsme u projektu Metropol uvažovali o jeho transformaci, rozšíření a propojení směrem k regionům. Představovali jsme si, že by televize Metropol byla ve vztahu k regionům jakousi matkou, ovšem regiony by měly pochopitelně plná práva.

Tedy model, který měla donedávna Prima?

Trochu lepší a pro regionální televize výhodnější.

A jak je to tedy dnes?

Postupně jsme se v našich úvahách a diskusích o programu dostali k tomu, že půjde o novou televizi se samostatnou vysílací licencí, která bude přesně vyprofilovaná. Dál vedeme diskuse o tom, jak propojit Metropol s dalšími partnery. Bavíme se už ale o plnohodnotnější spolupráci, není to model „matka“.

Jaký prostor budete věnovat zpravodajství?

Na TV Metropol bude fokus na zpravodajství z Prahy a středních Čech poměrně velký, na Pětce bude zpravodajství odlehčenější a zábavnější, půjde o zábavnou formou komentované zprávy. Přiblížíme se tomu, jak se o tom, co se děje, baví lidé doma…

Propojení dvou televizí vám zřejmě umožní snížit náklady…

Licenci Pětky vlastní Metropol TV a s tou se sdílejí personální zdroje, výrobní kapacity, studia… Přitom je velmi důležitý přístup Luboše Měkoty, který projektu věří a po celou dobu jej podporuje.

Takže vysílat budete i ze známého studia TV Metropol s prosklenou výlohou?

Budeme vysílat i ze studia TV Metropol, ale větší formáty vznikají ve velkých studiích.

Jaký obchodní model jste pro rozjezd televize zvolili? Máte nějakou speciální nabídku?

Máme uzavřenou výhradní dohodu o zastupování s At Media, která nás zpočátku bude prodávat v rámci svých balíčků. Později s předpokládaným růstem sledovanosti se v rámci At Media vyčlení balíčky jen na TV Pětku.

Vlastní tvorba umožňuje dobře využívat product placement. Budete ho nabízet?

S product placementem počítáme, bude ho prodávat náš přímý obchod, který se bude sponzoringem a právě product placementem zabývat.

Pavel Attel

V roce 2002 spoluzaložil hudební televizi Óčko, kde byl programovým a výkonným ředitelem. V roce 2007 spoluzakládal lokální televizi TV Praha 11, která byla předstupněm TV Metropol, a v roce 2010 satelitní a kabelovou televizi Retro Music Television.
Je výkonným ředitelem a akcionářem skupiny Metropol se zodpovědností za oblast provozu, obchodu a marketingu. A také je vášnivým bubeníkem. Prakticky všechno vyrábíme v Čechách na základě vlastních nebo smluvně vázaných externích produkcí.

Foto: Luboš Wišněwski