Libor Pospíšil: Měníme portfolio nájemců

Libor Pospíšil: Naším osvědčeným konceptem je model rodinného centra.

Libor Pospíšil: Naším osvědčeným konceptem je model rodinného centra. Zdroj: Jiri Cerny

Pražské obchodní centrum Europark je na českém trhu už deset let. Centrum v posledních strategiích sází na novější koncepty a využije i skutečnosti, že některým nájemcům končí smlouvy. „Umožní nám to další optimalizaci nájemního mixu směrem k nové, svěží nabídce,“ říká jednatel společnosti Europark Shopping Center Libor Pospíšil.

Jste v procesu renovací obchodního centra. Proč jste se k tomu rozhodli a jak bude nový prostor OC vypadat?

Už v loňském roce jsme začali s renovací podzemních garáží - vylepšili jsme navigační systém, změnili koncept barev a osvětlení, zajistili parkovací místa pro zákazníky s dětmi a nabíjecí stojan pro elektromobily. Obchodní centrum Europark si bude letos na podzim připomínat spolu s našimi zákazníky už deset let své existence. Pro nás je to impulsem k tomu, abychom jim dokázali i nadále nabízet čisté, svěží a moderní prostředí. A k tomu jsou racionální inovace nezbytné. Takže letos v létě vylepšíme funkčnost pasáže posunutím eskalátorů v zájmu větší přehlednosti a lepšího pohybu zákazníků po pasáži. Chceme také, aby prostředí působilo více neutrálně, takže potlačíme současné výrazné barvy tak, aby výrazněji vynikly nové obchodní koncepty prodejen. Samotnou pasáž zatraktivníme a ještě více prosvětlíme doplněním LED světel. V roce 2007 jsme vybudovali přímý sjezd ze Štěrboholské spojky k Europarku. Abychom ještě více akcentovali tuto možnost příjezdu do Europarku a komunikovali hlavní značky v Europarku, vznikne letos v létě u tohoto sjezdu 40 metrů vysoký reklamní pylon.

Čtěte také: Už nejde jen o nákupy: v obchodních centrech vznikají oázy sportu, zábavy i vzdělávání


Jaký byl hlavní impuls pro renovaci? Bude to nějak komunikováno?

Europark je dnes, po deseti letech, dobře etablované nákupní centrum s dlouhodobě pozitivním vývojem obratů a návštěvností. Ta vzrostla meziročně v roce 2011 o čtyři procenta a v prvním čtvrtletí letošního roku 2012 dokonce o šest procent. Dnes máme stabilní portfolio nájemců. Skutečnost, že některým z nich nájemní smlouvy končí, nám však umožňuje další optimalizaci nájemního mixu směrem k nové, svěží nabídce, dokonalejšímu uspokojení poptávky po renomovaných značkách a rostoucí náročnosti našich zákazníků. U stávajících nájemců, kterým budeme smlouvy prodlužovat, předpokládáme osvěžení a zatraktivnění jejich konceptů. Všechny nové značky budeme výrazně komunikovat prostřednictvím billboardů ve spádové oblasti Europarku, a také v časopisu Europark, který má měsíční náklad 260 000 výtisků a je zdarma v této oblasti distribuován přímo do schránek.

Čeští zákazníci jsou na změny dost kritičtí. Dělali jste si analýzy pro to, jak celou renovaci realizovat tak, aby u vaší hlavní cílové skupiny uspěla?

Co si naši zákazníci myslí, jak Europark vnímají, pravidelně zjišťujeme v průzkumech realizovaných agenturou INCOMA GfK. Také výzkumy a ankety přímo v centru svědčí o jejich spokojenosti. Líbí se jim prostorná a vzdušná pasáž, přehlednost uspořádání jednotlivých obchodů, a tak věříme, že další prospěšné změny v tomto duchu uvítají a budou se v Europarku cítit ještě příjemněji. Na inovacích a zásadnějších proměnách spolupracujeme se zkušenými rakouskými architekty, kteří spolupracují průběžně na koncepčních změnách s naší mateřskou společností SES - Spar European Shopping Centers sídlící v Salcburku - v rámci všech 24 nákupních center v Evropě v rámci skupiny.

Co připravujete v letošním roce - jaké kampaně a kdy budou zahájeny?

Naše marketingové akce, které připravujeme vždy v souladu se zásadami našeho úspěšného a osvědčeného konceptu rodinného obchodního centra, jsou dvojí. Tradiční -a nové. K těm tradičním a velmi úspěšným v zákaznickém ohlasu patří například - zcela bezplatně - zimní ledová plocha a nyní aktuální letní minigolf s 18 profesionálními drahami, rozmístěnými v prostoru obchodního centra. Obojí je doplněno atraktivními soutěžemi o hodnotné cílové ceny. K nově připravovaným eventům patří k letošnímu podzimnímu desátému jubileu našeho obchodního centra originální měsíční spotřebitelská soutěž o atraktivní ceny, do které se zapojí naši nájemci. Bude podpořena billboardovou a rozhlasovou kampaní. Naší hlavní charitativní akcí jsou Dopisy Ježíškovi, které už několik let organizujeme jako vánoční dárkovou zákaznickou akci pro děti z dětských domovů ve spolupráci s Nadací Naše dítě. Za sedm let jsme splnili 3000 přání prostřednictví našich zákazníků, kteří nakoupili dárky za více než 2,5 mil. korun.

Před pěti lety otevřel svou samostatnou prodejnu obchodník s nábytkem Asko. Využíváte nějaké synergické komunikace k cílovým zákazníkům?

Do roku 2008 byl Asko nábytek součástí obchodní pasáže Europarku. Poté, co se přestěhoval do nové vlastní stand alone prodejny, byla pasáž Europarku propojena s hobbymarketem OBI a rozšířila se o čtrnáct prodejen. Nicméně historicky je Asko nábytek spojen s lokalitou Europarku. Takže Asko nábytek komunikujeme i nadále jako součást Europarku jak v našem časopise, tak na billboardech, a spolupracujeme s ním v oblasti inzerce, eventů a slevových akcí.