Lidovci si zahrávají: Jdou do toho s vtipy a sebeironií

Pavel Bělobrádek

Pavel Bělobrádek Zdroj: E15 Robert Zlatohlavek

Kdo viděl v březnu podél českých dálnic billboardy s podivnými předměty a logem KDU-ČSL, tomu asi trochu zatrnulo. Zbláznili se čeští lidovci nebo si z nich někdo vystřelil? Na billboardech v okolí velkých krajských měst se postupně s logem jejich strany objevila ořezávátka, kostkované pantofle, hlávkový salát, karlovarský suchar a rezavá konzerva. Spekulace na internetu (hlavně na Facebooku) nebraly konce.

V tutéž dobu začaly českým novinářům chodit anonymní balíčkové zásilky. Obsahovaly kostkované papuče, ořezávátka, konzervy, hlávkový salát atd. Některé novináře to rozzlobilo, některé zhnusilo, některé nadchlo. Jindřich Šídlo z Hospodářských novin jako první přišel na to, že se jedná o lidovecký vzkaz médiím: Nejsme ani ořezávátka, ani bačkory.

Přelepy billboardů to vzápětí potvrdily. Na svém webu lidovci sami celou kampaň pro veřejnost zmapovali. Na stranu, která má pověst zapšklých a poněkud těžkopádných strýců z Moravy to je dost neobvyklý výkon. Možná to bude tím, že nové vedení partaje ovládli mladí lidé z generace tzv. Husákových dětí, třicátníci, pětatřicátníci. Vede je pětatřicetiletý veterinář z Náchoda Pavel Bělobrádek, který na sebe upozornil na volebním sjezdu, kde řekl: „Setkal jsem se za svou kariéru na jatkách se spoustou sviní. Myslím, že bych si s nimi uměl poradit i v politice.“

Sami lidovci na svém webu komentují změnu kursu takto: Věřící, nevěřící, hlavně myslící! Co předvedou ve svém novém konzervativním politickém programu, který má být zveřejněn v květnu, je otázka. Jestli budou tou solidní alternativou s poctivým základem, je v tuto chvíli nejasné. Určitá opatrná naděje by tu ovšem byla.

Autor je spolupracovníkem redakce