Marketéři si opatrně libují v nových médiích

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Shutterstock.com

Marketing: Postavení nových komunikačních kanálů je těžké, protože všechny podléhají xenofobnímu cyklu z nevyzkoušeného: strach, že to nebude fungovat, že to nebude mít okamžitý efekt zdvojnásobení prodejů. Tak hodnotí jeden z účastníků diskusního fóra organizovaného agenturou Median postavení nových forem marketingu z pohledu marketingových profesionálů.

Diskusní fórum iniciované redakcí Strategie potvrdilo, že během posledních let došlo v souvislosti s rozvojem moderních technologií v přístupu k marketingu a marketingové komunikaci k významným změnám. Jedním z fenoménů jsou zcela jistě sociální sítě. Marketéři totiž vnímají únavu spotřebitelů z klasických komunikačních kanálů, které jsou již okoukané. Například direct maily podle účastníků diskusního fóra už nikdo ani nečte a podobné nabídky hází zákazník rovnou do koše.

Čtěte také: Eliška Vyhnánková: Masivní komunikace na sociálních sítích teprve přijde


Sociální sítě umožňují oslovit v jednom okamžiku až desetitisíce lidí najednou, a tak mohou hodně ovlivnit vztah ke značce. Marketéři mají chuť je používat, překážkou jsou ale jednak dosud nedostatečně zmapované možnosti využití i zhodnocení účinku a také opatrnost zadavatelů. Mezi výhody sociálních sítí patří jejich flexibilita, cenová nenáročnost efektivního zásahu a fakt, že se reklama v podstatě šíří sama. V nevýhodu se může potom obrátit rychlé šíření informací o špatné zkušenosti s produktem nebo značkou. U značek pak záleží na tom, zda je cílová skupina zároveň aktivním uživatelem Facebooku.

Hrozba placeného PR

Jeden z účastníků diskuse vidí určitý potenciál sociálních sítí v oblasti PR na bázi opinion leaderů. Další z diskutujících ale upozornila na nebezpečí placeného skrytého PR - setkala se s nabídkou agentury na zajištění kvalitních placených zástupců značky, kteří by se zapojovali do diskusí o značce a pozitivně ovlivňovali mínění o ní… Internet, který je stále více využíván jako komunikační kanál, se postupně změnil v interaktivní médium. Fenoménem posledních let se pak podle účastníků diskuse staly slevové servery, bannery, search PPC, PPA reklama, reklama na mobilních telefonech, Location Based Services, demarketing a nejnověji PDC, či další způsoby využití klasických médií - product placement a Advertising Funded Programming.

Autorka pracuje ve společnosti Median