Mediokracie: My to děláme skvěle

Americký vlastník Novy si chce ohlídat Babišův mediální obraz

Americký vlastník Novy si chce ohlídat Babišův mediální obraz Zdroj: Repro Strategie

Andrej Babiš připustil, že koupě Mafry byla omylem. Jeho kroky ve vydavatelství tomu ale nenapovídají.

Když Andrej Babiš loni prohlásil, že nákup vydavatelství Mafra byl chybou, mohli jste snadno získat dojem, že svoji vydavatelskou činnost postaví na druhou kolej. Činy jeho mediálních manažerů však v současnosti napovídají tomu, že se děje pravý opak. Ministr financí se rozhodl svoji pozici na trhu ještě posílit.

Pokud jsou pravdivé zvěsti, ke kterým jsme se dostali, Mafra chystá poměrně zásadní expanzi a během následujících pěti let chce údajně utratit až 1,8 miliardy korun za nové projekty. To není rozhodně málo, když vezmete v potaz, v jaké mizerii se mediální trh posledních několik let nachází.

Předplatné nechcete?

Investiční apetit je zřejmý z posledních aktivit. Na trhu se objevil nový týdeník Téma, hojně medializovaná příloha Index LN či mediální web Mediahub. Jeho čtení je obzvlášť zábavné, protože se nese ve stylu „vy jste blbci, my to děláme skvěle“. Každopádně je to ofenziva ne zrovna malého významu.

Není ani divu, že vám pak někteří z dodavatelů Agrofertu mimo záznam vyprávějí o nabídce, kterou dostali na předplatné několika desítek kusů deníku Dnes a Lidových novin. A buďte si jisti, že to je nabídka z těch, jež se nedají odmítnout. Jiní dodavatelé na výzvu nečekají a obracejí se na Babišovo vydavatelství rovnou s prosbou, jestli by nemohli mít v některém z titulů inzerci nebo zda by se nemohli podílet na sponzoringu některého z eventů. Koneckonců, kdyby by jej sponzorovaly jen státní firmy, vypadalo by to poněkud „blbě“.

Pošpinit!

Po tomto mediálním džihádu je poněkud zarážející, že se v hlavní zpravodajské relaci televize Nova začaly objevovat reportáže, které jsou k ministrovi financí poměrně kritické. Je to samozřejmě v pořádku, ale pokud produkci nejsledovanější televizní stanice sledujete pravidelně, je zřejmé, že se něco muselo stát.

Dosud byly reportáže, v nichž vystupuje Babiš, v drtivé většině případů pozitivně laděné. Zahraniční vedení televize si ale údajně nechává pravidelně zpracovávat průzkumy objektivity, které tentokrát odhalily, že více než 90 procent lidí si myslí, že televize o ministrovi financí a zemědělském mogulovi referuje převážně pozitivně. To je dost a není divu, že s tím vedení chce něco dělat.

Strategie 6-7/2015Strategie 6-7/2015 | Tomas Novak

Čtěte v nové Strategii
Článek vychází v letním čísle časopisu Strategie, kde si dále můžete přečíst reportáž z kongresu EMC World, kterého se v Las Vegas zúčastnilo 14 tisíc lidí, dále rozhovor s šéfem Bontonfilmu Martinem Palánem, příběh značky Volkswagen Golf, kterou dnes píše popová star, či strmou cestu Oldřicha Bajera, který stojí za Centrum.cz, obchodem Zoot, ale i Kašpárkem v rohlíku.
Strategie vychází 30. 6. 2015.