Nova je sledovanější, ale diváci nejvíc věří ČT | E15.cz

Nova je sledovanější, ale diváci nejvíc věří ČT

Nova je sledovanější, ale diváci nejvíc věří ČT
Nova je sledovanější, ale diváci nejvíc věří ČT
• 
ZDROJ: Profimedia

Karel Hostka

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Televizní diváci považují za jednoznačně nejdůvěryhodnější zpravodajství České televize. To většině z nich ale nebrání v tom, aby zpravodajství sledovali častěji na komerčních stanicích. I tak se České televizi daří, nové Události nebo ČT24 sleduje víc lidí než před rokem.

Hlavní zpravodajskou relaci České televize Události považuje podle čerstvého průzkumu společnosti TNS AISA za nejdůvěryhodnější televizní zpravodajství 61 procent obyvatel ČR starších 15 let. Zpravodajství komerčních stanic hodnotí jako nejdůvěryhodnější podstatně méně diváků – Zprávy FTV Prima jsou nejdůvěryhodnější pro 21 procent respondentů, Televizní noviny TV Nova pro 17 procent. Přesto mají obě komerční televize vyšší sledovanost svých zpravodajských pořadů než veřejnoprávní televize.

Dobrá (skoro) pro všechny

Z celkového podílu sledovanosti hlavních zpravodajských relací, které vysílají tři největší televize denně v hlavním vysílacím čase, si Česká televize ukrajuje zhruba jednu čtvrtinu. Letos v říjnu její Události dosahovaly podílu na sledovanosti 24,50 procenta, v průměru se na ně v říjnu dívalo 845 tisíc lidí. Televizní noviny na Nově dosahovaly v průměru 48,29 procentního podílu na sledovanosti, Zprávy FTV Prima pak měly share v průměru 27,63 procenta.

Obecně považuje devět z deseti dotázaných zpravodajství České televize za velmi dobré (46 procent), dobré (35 procent), nebo dokonce vynikající (9 procent). Pro zbytek dotázaných je pouze ucházející, ale nikoli špatné. I tím se Česká televize odlišuje od konkurence. ČT obstála i v zátěžovém testu pokrytí krajských a senátních voleb. „Pokud jde o vnímanou profesionalitu, důvěryhodnost a vyváženost zpravodajského servisu týkajícího se proběhnuvších krajských a senátních voleb, dosáhla Česká televize nejlepších výsledků,“ potvrzuje Radim Kindl ze společnosti pro výzkum trhu TNS AISA, která průzkum provedla.

Česká televize Autor: E15

Zábava, nebo informace?

Zatímco na zpravodajství České televize lidé oceňují zejména důvěryhodnost a profesionalitu, zpravodajství komerčních stanic hodnotí lépe v jiných oblastech. Například Zprávy FTV Prima považují lidé za zábavnější než Události, přitom ale stejně srozumitelné. K tomu navíc lépe hodnotí i vzhled moderátorů či délku příspěvků. Tyto parametry ale lidé přitom zároveň označují za méně důležité.

Průzkum tak ukazuje na určitý paradox ve sledovanosti zpravodajství – lidé hodnotí jako významnější jiné parametry zpravodajských pořadů než ty, podle kterých se při sledovanosti prakticky řídí. Je tedy otázkou, zda to nejsou i právě tyto méně důležité parametry, které mohou přispívat k vyšší sledovanosti zpravodajství na komerčních stanicích.

Na větší posun k „infotainmentu“, tedy zpravodajství podávanému zábavnou formou, každopádně průzkum TNS AISA neukazuje. Lidé podle něj například očekávají, že jim zprávy nabídnou hlavně informace z politiky, veřejného zahraničního dění, zahraniční zpravodajství a informace o konfliktech. Kromě toho stojí také o informace využitelné pro praktický život, jako jsou například informace o cenách, postupech, o jednání s úřady nebo o tom, jak se zachovat v určitých životních situacích.

Procento k procentu

Českou televizi tak může těšit to, že její zpravodajství sleduje víc lidí než před rokem. Podle peoplemetrového měření sledovanosti ATO – Mediaresearch si meziročně polepšily Události, Události v regionech i zpravodajský kanál ČT24, který dosáhl letos v říjnu podílu na sledovanosti 5,85 procenta, což bylo o jeden a půl procentního bodu více než před rokem, a v tomto měsíci se zapsal jako nejsledovanější digitální kanál. V sobotu po prvním kole krajských a senátních voleb sledovala jeho devítihodinový volební speciál dokonce více než desetina diváků. Večerní Události si na ČT1 a ČT24 zapnula téměř třetina diváků (31,9 procenta).

Česká televize Autor: profimedia.cz

Jak si stojí televize ve sledovanosti

Podíl České televize jako celku na sledovanosti (share) v posledních letech mírně roste: letos v říjnu to bylo 27,94 %, loni v říjnu 26,60 % a v říjnu 2010 25,84 %. Česká televize se dostala nad úroveň z roku 2009, kdy byl její share 26,77 %.

Kanály Novy dosáhly letos v říjnu podílu 30,75 %, FTV Prima 26,15 %, všechny ostatní televize pak dohromady 15,16 %.

V rámci kanálů České televize si podíl 27,94 % letos v říjnu dělí ČT1 s 15,79 %, ČT24 s 5,85 % a ČT2 s 3,90 % a ČT sport se 2,40 %. Dlouhodobě roste nejvyšším tempem sledovanost zpravodajského kanálu ČT24. Nejvyšší sledovanost má Česká televize v pátek, sobotu a neděli, kdy se stává celkem pravidelně lídrem trhu. Obdobím s nejvyšším podílem na sledovanosti pro ČT byly letos díky sportovním událostem letní měsíce a zejména srpen se 33,48 % (ČT sport dosáhl 7,84 % share).

Z hlediska digitálních kanálů měla v říjnu nejvyšší share zpravodajská ČT24 (5,85 %). Pokud jde o nezpravodajské pořady, nejsledovanější byly v říjnu seriály Ordinace v růžové zahradě (Nova), pořad Všechnopárty (ČT1) a Česko Slovensko má talent (FTV Prima), 13. komnata 2012 (ČT1), Ulice (Nova) a Vyprávěj (ČT1).
Zdroj: ATO – Mediaresearch

Průzkum TNS AISA: Důvěryhodnost zpravodajství

Výzkum byl realizován ve dnech 30. 10. až 2. 11. 2012 prostřednictvím CASI (Computer Aided Self-Completion Interviewing) – dotazování za pomoci počítače v domácnostech respondentů.
Cílovou skupinou byl reprezentativní vzorek populace ČR ve věku 15+. Celkem bylo provedeno 1001 rozhovorů.

Autor: Karel Hostka

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah