Petice proti hloupé reklamě je hloupá
„Veřejná petice proti nudné a hloupé reklamě“ je jedním z klasických případů toho, kdy se dobrý úmysl míjí účinkem a (reklamním žargonem řečeno) exekuce se zlámanýma nohama za ním v dálce pokulhává. Autoři zvučných jmen vyzývají proletářským newspeakem (Pryč se slizkým kadeřníkem!, Žádáme okamžité zastavení propagace naprosto nepřijatelných modelů atd.) k očištění české reklamy od nudy a hlouposti. Agresivní konfrontační tón vyzývá k tomu, aby reklamní tvůrci neuráželi inteligenci těch, kteří reklamy sledují.
Proč neuděláte lepší?
Ponechme nyní stranou fakt, že po opravdu inteligentní reklamě není ve společnosti poptávka. A neřešme ani to, že petice nenabízí žádné řešení, pouze jaksi křičí do prázdna. Zásadní problém tkví v tom, že petici nezplodili znudění diváci, ale sami tvůrci reklamních dílek - nejsou to snad právě lidé od reklamy, kteří jsou zodpovědní za tristní stav, ve kterém se dnes komerční komunikace ve všech svých podobách nalézá? Neměla by celá ta kampaň začít nějakou formou veřejného pokání a flagelantství?
Pokud autoři petice kopou za celou reklamní scénu a ne pouze za sebe a své agentury (což by ovšem bylo obzvlášť tristní), pak by měli přijmout i svůj díl zodpovědnosti. Členové petičního výboru jsou totiž dlouholetí reklamní tvůrci a v tomto oboru někteří z nich patří - zdůrazňuji někteří - k absolutní české špičce. Na poličkách v kancelářích se jim skví nejedna cena z předních světových festivalů a reklamou de facto žijí. Seznam petentů je nepříliš dlouhý, ve chvíli, kdy píšu tuto glosu, ji na internetu podepsalo devět lidí a na Facebooku ji „lajkuje“ 22 lidí. To opravdu není příliš.
Mám pro pořadatele petice jednu radu: stačí získat podpisy Tomáše Halíka, Táni Fischerové, Ludvíka Vaculíka či Olgy Sommerové (seznam profesionálních petentů doplňte dle libosti) a bude po starostech. Pak mám také na pořadatele ještě jeden opovážlivý dotaz: Není reklama na sebe sama také trochu nudná a hloupá?
Autor je redaktorem Rádia Česko.