Petr Škarka: Filozofie výstav se mění

Petr Škarka, Exposale – cz

Petr Škarka, Exposale – cz Zdroj: Archiv autora

Situace ve výstavnictví je v naší republice v mnohých směrech specifická a než dosáhneme evropského standardu, čeká nás ještě hodně práce. Říká v rozhovoru jednatel společnosti Exposale - cz Petr Škarka.

Jaké jsou současné problémy výstavnictví v ČR?

Rezervy vidím jak v nedostatečné infrastruktuře, v horších službách i v celkovém ne zcela vyhovujícím vybavení jednotlivých výstavišť, tak v koordinaci veletrhů jako celku. Vše je dáno tím, že spolupráce a vzájemná komunikace mezi jednotlivými výstavišti u nás prostě nefunguje a k tomu je navíc i potřeba přihlédnout k určité vzájemné výstavářské řevnivosti mezi Brnem a Prahou. Jak jinak bychom mohli během pár dnů navštívit dvě téměř shodné konkurenční výstavy a to dokonce v jednom městě? V zahraničí už dávno pochopili, že podobná situace, jako je nyní u nás, nepřispívá výstavářskému byznysu a místo konkurenční výhody přináší jen zmatky. Potenciální vystavovatele podobná situace často vede k rozhodnutí neúčastnit se žádného veletrhu a raději hledat alternativní způsoby prezentace. Preferovali by jeden prestižní veletrh s bohatou účastí vystavovatelů i návštěvníků, než několik dílčích po sobě jdoucích akcí.

Podle dat je patrné, že firmy svou účast na veletrzích velmi pečlivě zvažují. Je to dáno jen krizí, která se promítla do rozpočtů na propagaci?

Faktem zůstává, že účast na veletrzích z řad vystavovatelů již není tak živelná, jak tomu bývalo na přelomu století. Je však otázkou, zda za to mohou větší zkušenosti manažerů, kteří raději volí jiné marketingové nástroje k propagaci daného brandu, nebo zda je tento vývoj spjatý výhradně s rozpočtem. V současné době si však všechny firmy pečlivě mapují úroveň jednotlivých veletrhů a na základě toho se rozhodují, zda a kde se budou prezentovat. Díky našim klientům máme možnost pozorovat, že daleko větší důležitost vystavovatelé přikládají například účasti na veletrhu anebo výstavě konané při příležitosti významného kongresu nebo akce konané ve dvou nebo tří letých periodách. Vystavovatelé se na ni připravují daleko pečlivěji. Dokonce jsou ochotni i více investovat do marketingových nástrojů, které přímo s výstavní expozicí a výstavou nesouvisí, avšak dokonale komunikují s cílovou skupinou. Vystavovatelé se tímto krokem snaží maximálně zefektivnit vynaložené prostředky na podobné akce. Chci tím říci, že dříve se především hledělo na kvantitu oslovených návštěvníků, nyní se však situace změnila a pro vystavovatele je daleko důležitější oslovit tu správnou - byť užší - skupinu potenciálních klientů.

Jaký byl loňský rok pro vás a vaše očekávání roku 2012?

Právě uplynulý rok 2011 pro nás byl velmi úspěšný, navzdory celkové společenské situaci se nám podařilo zvýšit meziroční obrat o 15 %. Navštívili jsme se svými realizacemi více jak 180 mezinárodních veletrhů a kongresů, přitom na 60 % realizací jsme zajišťovali v zahraničí nebo pro zahraniční firmy v tuzemsku. K rozvoji naší firmy v tomto roce přispělo i dobudování dalších výrobních prostor přímo v našem areálu, spolu s tím jsme posílili i kreativní oddělení a více než kdy jindy jsme se zaměřili na osobní přístup ke každému klientovi. Nezapomínáme samozřejmě ani na kvalitu, která pro nás vždy byla, je a bude velkou prioritou. Exposale získala, jako jedna z mála realizačních firem v oboru výstavnictví, certifikaci kvality managementu dle ČSN ISO 9001:2008 s přímým zaměřením na návrh a realizaci výstavních expozic a technický servis. První certifikaci jsme získali již v roce 2008 a vloni se nám ji podařilo úspěšně obhájit. Na základě těchto faktů hodnotím uplynulý rok pro naši společnost jako velmi úspěšný. <