Pitevna Štěpána Tyllera: Co z nás dělá trapáky

Nenechte televizi, aby s vámi cvičila

Nenechte televizi, aby s vámi cvičila Zdroj: archiv

Štěpán Tyller , creative director Makáto
Nevím, jestli je to tím, že se na televizi dívám málo, ale přijde mi, že reklamní bloky jsou zase o něco delší, a kvůli tomu se na sobotní biják téměř nedá koukat. Tak si užiju alespoň ty reklamy.

Hned na úvod se musím přiznat, že televizi nemám. K čemu taky v době internetu. Navíc na mě obrazovky mrkají v restauracích, barech nebo v hotelech, a tam se jim rozhodně nevyhýbám. Reklama mě baví, rád se podívám na reklamní bloky a projedu nové stanice.

V poslední době mě zaujaly tři kousky od našich mobilních operátorů. Už jen proto, že jsou prostě hezky natočené. Je vidět, že se operátoři nebojí do reklamy investovat. Jenže hned vzápětí mi naskočí provařená věta Henryho Forda: „Vím, že polovinu prostředků, které vynakládám na reklamu, vyhazuji oknem. Jen nevím, která polovina to je.“ V případě mobilních operátorů si ale dovedu představit, která půlka to je.

Nejdřív se zeptejte

Vodafone mi říká, že v sobě mám probudit to nejlepší. A pak mi pán vypráví, jak se z něj stal trapák, protože vozí děti autem, chodí s nimi ven, vymýšlí program na víkendy. Zkrátka chce pro ně to nejlepší. A nakonec mi dokonce poradí. Nic z toho prý neznamená, že se musím vykašlat na svoje sny.

Cože? Jaké sny? Jako že budu v padesáti herec z reklamy a budu dělat, že hraju v rockové kapele v klubu pro mladý? Jsem otec, chci přesně totéž jako pán z reklamy. Ale rozhodně nemám pocit, že to ze mě dělá trapáka nebo že bych se vykašlal na svoje sny. Reklamu na rodiče by měl vymýšlet někdo, kdo s tím má osobní zkušenost. Nebo by se měl alespoň zeptat těch svých, jaké měli pocity, když ho vychovávali.

Televizní závrať

Oproti tomu T-Mobile mě prostě baví. Mám rád jednoduchou, srozumitelnou reklamu, kde na konci vím, co mi chtějí prodat. Nenechte, aby s vámi televize cvičila. Myšlenka je tak průzračně čistá a jednoduchá, že by mě bavila i bez skvělého Trojana. Jasně, není to žádná intelektuální záležitost, ale to od reklamy ani nikdo neočekává. Pobavil jsem se a ještě mi v hlavě zůstává vypálená nabídka.

To už ale na přehlídkové molo vylézají lidé s televizními obrazovkami namísto hlav a za neustálého opakování přezpívaného hitu se mě snaží přesvědčit, abych se nechal bavit. Jenomže mě to nebaví. Proč se to odehrává na přehlídkovém mole? Proč mají tyhle supermoderně a trendy vymazlení kluci a holky staré a tlusté televize s anténkou? Proč je chlápek v publiku otrávenej a namísto sledování modelek si pouští video v mobilu? Aha – protože O2 TV je televize, která mi zamotá hlavu! Sice už tedy nemusím pátrat po tom, co je to ta multidimenze, ale já stejně raději zůstanu u té televize, kterou nenechám, aby se mnou cvičila.

Štěpán Tyler, creative director MakátoŠtěpán Tyler, creative director Makáto | Repro StrategieŠtěpán Tyler, creative director Makáto