STEM/MARK: Má motoristická publicistika váhu?

ZA VŠÍM HLEDEJ MOTOR: Novináře přitahuje k téhle branži třeba i možnost být u všeho blíž a dřív – anebo je snad vábí vůně benzinu?

ZA VŠÍM HLEDEJ MOTOR: Novináře přitahuje k téhle branži třeba i možnost být u všeho blíž a dřív – anebo je snad vábí vůně benzinu? Zdroj: Repro Strategie

Při výběru osobního automobilu hrají recenze v médiích spíš doplňkovou roli, v prvé řadě rozhodují technické parametry, předchozí zkušenost, značka a cena. Důležitější je i doporučení známých nebo přátel, naopak diskuse, chaty či automobilová fóra jsou i pro internetovou populaci méně směrodatné než „oficiální“ recenze vozů.

Celkem 4/5 internetové populace sledují recenze vozů v médiích alespoň výjimečně (přičemž 54 % pravidelněji), typicky na internetu a v televizi, ale i v časopisech, novinách a rádiu. Častěji se pochopitelně jedná o ty, kteří v poslední době kupovali nebo vybírali osobní vůz (62 % pravidelněji). Velká většina čtenářů a diváků recenzí je považuje za užitečné (86 %) a rovněž většina za objektivní (70 procent). Hodnocení ve smyslu neobjektivity recenzí (30 %) jsou spontánně zdůvodňována především skrytou reklamou zaplacenou výrobcem (13 % uživatelů recenzí), obecnou nedůvěrou ke sdělovacím prostředkům a subjektivními preferencemi autorů recenzí.

Jak byste ohodnotili recenze na nové modely vozů v médiích z hlediska jejich objektivity?Jak byste ohodnotili recenze na nové modely vozů v médiích z hlediska jejich objektivity? | Repro Strategie

A jak vidí respondenti vztah mezi novináři a samotnými automobilkami? Převažuje názor, že jde o čistě profesionální vztah (39 %), ale je tu i nemalá část respondentů (26 %), podle níž jde o vztahy nadstandardní, založené na poskytování výhod novinářům (myslí si to zejména ti, kteří vybírali automobil v posledních třech letech a VŠ vzdělaní). Pokud se ptáme, zda jsou tyto nadstandardní vztahy v pořádku, je častěji odpověď záporná, jde o porušení novinářské etiky (12 %) nebo to ani jinak nejde (7 %).

Jaký je podle vás vztah mezi motoristickými novináři a automobilkami?Jaký je podle vás vztah mezi motoristickými novináři a automobilkami?