Celkem 4/5 internetové populace sledují recenze vozů v médiích alespoň výjimečně (přičemž 54 % pravidelněji), typicky na internetu a v televizi, ale i v časopisech, novinách a rádiu. Častěji se pochopitelně jedná o ty, kteří v poslední době kupovali nebo vybírali osobní vůz (62 % pravidelněji). Velká většina čtenářů a diváků recenzí je považuje za užitečné (86 %) a rovněž většina za objektivní (70 procent). Hodnocení ve smyslu neobjektivity recenzí (30 %) jsou spontánně zdůvodňována především skrytou reklamou zaplacenou výrobcem (13 % uživatelů recenzí), obecnou nedůvěrou ke sdělovacím prostředkům a subjektivními preferencemi autorů recenzí.
Jak byste ohodnotili recenze na nové modely vozů v médiích z hlediska jejich objektivity? |
A jak vidí respondenti vztah mezi novináři a samotnými automobilkami? Převažuje názor, že jde o čistě profesionální vztah (39 %), ale je tu i nemalá část respondentů (26 %), podle níž jde o vztahy nadstandardní, založené na poskytování výhod novinářům (myslí si to zejména ti, kteří vybírali automobil v posledních třech letech a VŠ vzdělaní). Pokud se ptáme, zda jsou tyto nadstandardní vztahy v pořádku, je častěji odpověď záporná, jde o porušení novinářské etiky (12 %) nebo to ani jinak nejde (7 %).
Jaký je podle vás vztah mezi motoristickými novináři a automobilkami?