Tržnice marketingového výzkumu

Ukazuje se, že v konkurenci výzkumných agentur budou úspěšní hlavně ti, kdo přijdou s něčím novým, pokud možno levným. Ani takové služby se ovšem neprodávají snadno a hledání klientů nám zabírá stále více času. V této situaci asi stojí za zvážení poohlédnout se po ne zcela obvyklých prodejních kanálech. Jedním z nich mohou být „tržnice marketingového výzkumu“ – specializované veletrhy a výstavy.
Český nezájem
Že o ničem takovém nevíte? Možná si jen neuvědomujete, že i v naší branži existují akce podobného významu jako CeBIT pro ICT specialisty nebo ženevský autosalon pro výrobce automobilových komponent. Zatím je ovšem k marketingu výzkumných agentur a k přímému prodeji využíváme zatraceně málo. Tak například na výstavě každoročně doprovázející kongres ESOMAR se v září 2011 za Česko prezentovala pouze Psyma na stánku stejnojmenné nadnárodní skupiny a naše společnost v rámci Factum Group. Je opravdu ve hvězdách, kdo letos v září zamíří na ESOMAR Exhibition do Atlanty.
Čtěte také: (Marketingový) konec světa - výzkum STEM/MARK
Kdybychom ale chtěli stát svým zahraničním klientům – a samozřejmě i konkurentům – tváří v tvář, nemuseli bychom se trmácet přes oceán. V Londýně bude v červnu tradiční Insight Show, kde lze čekat kolem 6,5 tisíce návštěvníků, z nichž podle zkušeností budou dvě třetiny tvořit lidé zodpovědní za nákup marketingových výzkumů. Loni tam mezi 127 vystavovateli nebyl ani jeden český subjekt. Členové nadnárodních řetězců mohou argumentovat tím, že je reprezentovaly jejich centrály nebo britští kolegové. Co ale my, čeští a nezávislí – nemáme o světově druhý největší trh marketingového výzkumu zájem?
Nebo je Londýn přeci jen daleko? A co takhle Mnichov s jeho čím dál úspěšnějším veletrhem Research & Results, který je letos naplánován na říjen? V roce 2011 tu mělo stánky dokonce 147 vystavovatelů ze 17 zemí. Je mi záhadou, proč byl doslova za humny a přitom na světově třetím největším trhu marketingového výzkumu jediný vystavovatel z ČR – SANEP. Ještě větší záhadou ovšem je, že když se mi z pozice národního reprezentanta ESOMAR podařilo s organizátory na letošek vyjednat možnost instalace společného stánku českého SIMAR a slovenské SAVA za speciální, méně než poloviční ceny, zájem je v obou případech nulový. Možná mají naši kolegové zahraničních klientů dostatek, možná o ně nestojí, možná jen nejsou schopni složit se po nějakých řádově 200 eurech na náklady prezentace českého a slovenského marketingového výzkumu u největších obchodních partnerů České republiky. Na co čekáme?
Když už nepojedeme do Londýna nebo Mnichova vystavovat, nestálo by za to jet se tam podívat aspoň na doprovodný program? Oproti kongresu a výstavě ESOMAR se navíc za návštěvu veletrhu a doprovodný program neplatí! Pravda, loni jsem v Mnichově některé pražské tváře potkával, například Data Collect prý patří k tradičním návštěvníkům. Bylo to ale málo. Málo na to, že stačí sednout do auta a po třech hodinách jízdy si užít zdarma aspoň jednodenní (s noclehem klidně i dvoudenní) konferenci, za jakou bychom u nás doma zaplatili pěkných pár tisíc. A nebylo to žádné akademické mudrování.
Mluvilo se především o výzkumech na sociálních sítích, o jejich silných i slabých stránkách, o empiricky prokázaných rozdílech mezi strukturou respondentů na sociálních sítích a v online panelech. Ve srovnání s obsahem amsterdamského kongresu ESOMAR se doprovodný program více věnoval otázkám metodiky výzkumů a o poznání méně vztahům mezi realizátory a zadavateli. Tím víc se ovšem ve veletržní hale debatovalo o konkrétní spolupráci, projektech i cenách. Kdo se necítí dobře v britském ani německém prostředí, má šanci procvičit si výzkumnickou francouzštinu. Na trochu menším, striktně frankofonním
„Veletrhu výzkumů, marketingu, médií a mínění“ SEMO se v roce 2001 sešlo celkem 63 vystavovatelů, v doprovodném programu se mluvilo například o mobilních výzkumech, využívání metod neuromarketingu nebo dynamické vizualizaci výsledků průzkumů. Pravda, zatím se neví, zda se veletrh SEMO uskuteční i v letošním listopadu. Jisté však je francouzské „Jaro výzkumů“ (Le Printemps des Etudes) v Paříži v dubnu. Koncept je podobný: veletrh výzkumných služeb s bohatým doprovodným programem – a jako bonus nedaleké rozkvétající královské zahrady Tuileries.
Zajímalo by mne, zda jsme si my výzkumníci zvykli jen čekat na poptávku či výběrové řízení, nebo prostě neumíme prodávat tradičním způsobem „na trhu“, tedy tváří v tvář potenciálnímu klientovi, kterého musíme za pár vteřin zaujmout natolik, aby jednoduše nešel o pár kroků dál ke konkurenci. Možná také bezmezně věříme v sílu internetu a schopnost prodat jeho prostřednictvím své služby. Kdo ví. Myslím ovšem, že ti z nás, kdo umějí prodávat jako přísloveční cesťáci, vyjdou z recese silnější.
Výzkumnické veletrhy v roce 2012
ESOMAR Exhibition – Atlanta 9.–12. září
Insight Show – Londýn 27.–28. června
Research & Results – Mnichov 24.–25. října
SEMO – Paříž 14.–15. listopadu
Le Printemps des Etudes – Paříž 5. a 6. dubna
Autor pracuje ve společnosti Factum Invenio