Velký cirkus: Šílená jízda miliard v CME
Bermudská herka
Chudák stará dobrá Nova. Ta sedřená a usmýkaná telka věrně každý rok na Bermudy posílá stovky milionů korun ve formě dividend nebo úroků. Jenomže zalepení takového „balkánského“ výsledku je nad její možnosti. Již teď se odesílané peníze dost výrazně podepisují na podfinancování programového schématu, které již nestačí třeba na sledovanost pořadů České televize. Nejlepší řešení? Vstup Time Warner, následné vytažení CET 21 plus pár dalších zdravých aktiv mimo skupinu a pak sbohem a šáteček.
Jak ohnout BBC
Případ BBC Radiocom (Praha) vyhecoval k nebývalé aktivitě vedení Českého rozhlasu a Lagardère Active ČR. Zejména Peter Duhan a spol. předvedli takovou ofenzivu a energii, že kdyby se s podobnou vervou prali o kmitočty BBC v loňském roce, získali by je přinejmenším šestkrát. Do případu byly zataženy česká ambasáda v Londýně, britská ambasáda v Praze, antimonopolní úřad, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, angažovala se i nepříliš bystrá senátorka ČSSD Gajdůšková. Vše marno. BBC Radiocom po obrovské lobbistické bitvě putuje do království komerčních rádií. Michel Fleischmann si zase láme hlavu, jak to zaonačit s licenčními podmínkami BBC. Ty totiž výslovně zmiňují bloky pořadů, dodávané Českým rozhlasem. Tak, a teď babo raď. Odhad Velkého Cirkusu: Fleischmann zkusí tzv. Železného metodu dvojí reality. Tedy odlišné podoby reálného vysílání od existující licence. Na Nově to v 90. letech fungovalo báječně.
Krizi neznáme. Ředitel skupiny Lagardère Active ČR Michal Fleischmann. |
Hořko po Česku
Na pražské Vinohradské třídě ještě zůstaneme. Konec Rádia Česko vzbudil v mnoha zúčastněných silné emoce. Pochopitelně, vždyť šéfredaktor Česka Václav Sochor byl ještě donedávna ujišťován o perspektivě jím vedené stanice. Navíc, nově vzniklý ČRo Plus, který má nahradit ukončené Česko, ČRo 6 a Leonardo, ze Sochorova vysílání přebírá jen máloco a spíše se podobá jen o fous inovované Šestce.
Agilní Pohl
K nebývalé expanzi se rozhoupal mediální boss Leoš Pohl. Ten v únoru spustil hned dva televizní kanály: Horor Film a dokumentární KinoSvět. K tomu si připočítejme celoplošnou licenci na Radio Dechovka na středních vlnách, již fungující program CS Film, solidně se zaplňující regionální multiplex 4 v Praze a okolí – a máme tu středně velikou a agilní Pohlovu skupinu, která může za jistých okolností promluvit i do celostátního dění.
Bakalův den D
Miliardář Zdeněk Bakala po měsících lavírování a oddalování konečně určil datum, kdy se ztrátové vydavatelství Economia přesune z letitého sídla na Letné do rekonstruované haly v Karlíně. Den D je stanoven na 30. června. Kolegům z Hospodářských novin, Ekonomu nebo Marketing&Media není co závidět. V obří karlínské budově totiž vzniká rozsáhlý open space, jako vystřižený z nejtupějšího amerického seriálu. Je fascinující, kolik českých vydavatelů se zhlédlo v této slepé větvi podmínek pro tvůrčí novináře. Jak říkají cimrmanovci: je třeba zjistit, že foukáním mýdlových bublin do umyvadla zlato nevznikne.
Kam s nimi?
Ředitel České televize Petr Dvořák se napřáhl k velkorysému tahu budovatelským štětcem. Místo jednoho dětského kanálu ČT:D vzniknou hned dva programy (ještě kulturní ČT art) a prý by si dokázal představit i třetí, regionální. Škoda, že zatím nenaznačil dvě poměrně důležité věci. Za prvé, kde se tyto kanály budou vysílat. Do MUX 4 k Nově a Pařízkovi ČT velmi pravděpodobně nepůjde. Ve třetí digitální síti ještě zbývají dvě místa, jenže ta podle informací Velkého Cirkusu rychle zmizí. Druhá věc: peníze. Jen za letošní rok budou Kavčí hory sahat do rezerv (pardon, vlastně se nesmí říkat rezervy, fond poplatků je to) skoro pro miliardu. Jak to bude dělat se dvěma programy navíc – to by mělo zajímat především doposud klimbající Radu ČT.
Logo ČT Déčko
Mafří zálusk
Zálusk na zvýšení podílu na televizním trhu dostala i Mafra. Ta by za pár týdnů měla spustit druhý kanál hudebního Óčka, nazvaný buď Óčko Retro nebo Óčko Hity. Vysílat se budou klipy z 80. a 90. let. Radost mají zejména majitelé Retro Music Television (nyní jako převzaté vysílání v Pohlově multiplexu), kterým se čerstvě začalo dařit.
Ažůro na Palmovce
Tak trochu stranou vystresovaného dění na mediálním trhu zůstává Prima, která v poklidu oznámila růst tržeb za rok 2012 o 5 procent na 2,5 miliardy korun. K tomu se vydařil start dokumentárního kanálu Prima Zoom na počátku února a bezpochyby i vývoj na reklamním trhu hraje FTV do karet: Nova se rozhodla držet ceny a nedávat slevy, část inzertních investic se tak logicky přelila z Novy do druhé komerční televize. Takže na Palmovce je vše zdánlivě růžové a sluníčkové. Jenomže ve skutečnosti se Prima Group nachází v dost důležitém bodě. Management v čele s Martinem Konrádem by měl vymyslet strategii, jak smysluplně udržet dosavadní růst a další rozvoj skupiny. Stagnace a postupný ústup Novy ze slávy je v tomto ohledu varující.