Zájem hospodských o EET trhá rekordy

Kampaň T-Mobilu na podporu EET

Kampaň T-Mobilu na podporu EET Zdroj: archiv T-Mobile

Blížící se povinnost elektronické evidence tržeb (EET), která pro gastronomii platí od 1. prosince, začali hospodští brát vážně. Potvrzuje to mimořádný zájem o programové i hardwarové vybavení, které problematiku EET řeší. 

Zhruba od počátku září registruje naše společnost One Pub u produktu Rychlá Pokladna razantní nárůst poptávky. Prodeje naší aplikace, která řeší i EET, vzrostly meziměsíčně o stovky procent.

Je to celkem logické. O prázdninách hostinští kmitali kolem výletníků či zahraničních turistů a na to, co je čeká v prosinci, ani nevzdechli. Teprve nyní začínají o EET přemýšlet. Navzdory tomuto boomu se bojím, že budeme v prosinci svědky průšvihu. Podle průzkumů totiž stále bezmála 80 procent hospod, restaurací a klubů nemá pro EET patřičné vybavení. Když uvážíme, že v Česku je na 30 000 gastronomických provozů, pak je to povážlivě vysoké číslo. A to nemluvím o dalších přibližně 30 000 ubytovacích zařízení, která řeší stejný problém. Sázkové kanceláře tak mohou začít vypisovat kursy na to, zda se přes 20 000 hospod stihne do konce listopadu připravit na EET. Já bych na ně tedy nevsadil…

Skloňované heslo

Otázkou je, jak bude na opozdilce reagovat Finanční správa. Přimhouří úředníci alespoň ze začátku oči, nebo budou nekompromisní? Sankce za porušení pravidel jsou docela tvrdé – v krajním případě hrozí až půlmilionová pokuta, nebo dokonce uzavření provozovny! Ať již si o nové legislativě myslíme cokoli, těžko nynější nepřipravenost svalovat na nedostatek informací. V televizi, rozhlase či novinách se téma propírá skoro každý den. A zkuste si heslo EET zadat do vyhledávače!

Činí se státní správa, nejrůznější asociace, velkoobchodní dodavatelé pro gastronomii a pochopitelně také firmy nabízející pokladní systémy. Problém je tak hlavně spíš v tom, že restauratéři nevidí v novém opatření patřičný přínos, naopak se jej spíš bojí. Bojí se zvýšeného státního dohledu (ti poctiví celkem zbytečně), bojí se nákladů na zařízení.

"Nevsadil bych si na to, že se k EET stihnou přidat všichni hospodští," říká Pavel Friedrich (Rychlapokladna.cz) "Nevsadil bych si na to, že se k EET stihnou přidat všichni hospodští," říká Pavel Friedrich (Rychlapokladna.cz)|archiv 4Jan

Rezerva se hodí

Zkusme však také nalézt nějaká „pozitiva a sociální jistoty“. Za prvé, instalace příslušného systému může proběhnout velmi rychle a většinu komunikace s poskytovateli lze obstarat přes internet. Typicky jsme schopni kompletní přípravu zajistit během dvou dnů od doby, kdy nás zákazník kontaktuje. Přesto však doporučuji všem nechat si dostatečnou časovou rezervu na registraci u úřadu, vyzkoušení všech funkcí systému a především zaučení personálu.

Za druhé, skutečně kvalitní systémy neřeší jen EET, ale pokrývají mnoho dalších aspektů chodu restaurace – otázky inventury, funkci mobilního číšníka či objednávkový systém. Tím, že se restauratéři vzdají papíru a tužky, mohou výrazně urychlit celý provoz, rychleji obsloužit zákazníka, zjednodušit vedení skladu a v neposlední řadě eliminovat krádeže ze strany personálu.

O narvané hospodě rozhoduje vždy dobré jídlo, pití a příjemná obsluha. Ve 21. století to bude ale i kvalitní pokladní systém.