Zlatá pecka: česko-slovenská kreativní vyváženost a nesmrtelná Kofola

Letošní soutěže Prima Zlatá pecka se zúčastnilo 31 agentur a zadavatelů z ČR a ze Slovenska, kteří do kreativního klání přihlásili téměř 170 prací. Agentur je tedy sice výrazně méně oproti loňsku, kdy jich bylo jich 46, letos však podaly o více než dvacet přihlášek navíc.
Tradičně silnou kategorii tvořily TV a rozhlasové spoty a velký nárůst měla i internetová reklama. Pokles čtenosti tištěných médií kopíroval i pokles prací v kategorii tisková inzerce.
Agentura Saatchi & Saatchi Prague, tedy divize z Lion Communications, se radovala hned dvakrát, pokaždé s kampaní pro T-Mobile. Ivan Trojan v hlavní roli těchto spotů jen těsně nedosáhl na cenu pro nejlepšího herce v reklamě, ostatně stejně jako loni.
Koncept T-Mobilu s Ivanem Trojanem od agentury Saatchi & Saatchi funguje dlouhodobě
Dvě ceny získala ještě agentura Core 4 a také Scholz & Friends – ta jednak za sardinkový direct mail pro Wüstenrot, a hlavně zvláštní mediální cenu s příspěvkem 250 tisíc orun od Media Marketing Services za rozhlasový spot Superden Dogs For People pro sdružení Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené.
Špičkovou slovenskou kreativu reprezentovaly agentury Made by Vaculik, Istropolitana Advertising, Jandl, Core 4 a This Is Loco.
Vybraní finalisté v kategorii TV spotů budou mít opět možnost být prezentováni ve 40 zemích světa v openingovém show Noci reklamožroutů, která se navíc letos poprvé spojila se Zlatou peckou a po galavečeru následovalo v Klubu Lávka celonoční promítání toho nejlepšího ze světové reklamní tvorby.

Kdo za to může
Prima Zlatá pecka je jedinou soutěží kreativity v reklamě, jejíž porotu tvoří výhradně osobnosti z uměleckých a odborných oborů, bez nichž se kreativita v reklamě neobejde.
Čestným předsedou byl světoznámý fotograf a několikanásobný držitel ceny World Press Photo Antonín Kratochvíl, v porotě zasedli režisér a držitel Českých lvů F. A. Brabec, skladatel a dirigent Varhan Orchestrovič Bauer, herec a režisér Jiří Mádl, producent a scenárista Ondřej Trojan, zvukař a držitel Českého lva Daniel Němec, akademický malíř a výtvarník Pavel Koutský, střihač Jiří Brožek, fotograf a režisér Michal Pacina.
Členy poroty multimédií byli Tomáš Jindříšek, Simona Kijonková, Tomáš Bursík, Jan Horák, Jasna Sýkorová, Monika Tomčíková.
Odborná porota product placementu v čele s jejím předsedou Štěpánem Woldem (jednatel Media One) a členy Hanou Halvorsen-Banks (TV Branded Entertainment Fuse.CZ), Pavlou Bártovou (Head of Creative Sales Media Club/Prima), Ivanem Krejčím (předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání), Vladimírem Pořízkem (provozní ředitel FTV Prima) a Josefem Vlčkem (vedoucí obchodního oddělení České televize) poslala do shortlistu 18 favoritů. V porovnání s minulým ročníkem seznali, že kreativní invence tentokrát poněkud přešlapovala na místě. Cenu Product Placement Award nakonec získal Triad Advertising za kampaň pro Tchibo.
Stará výhra
Cenu pro nejlepšího herce v reklamě, která je udělována již druhý rok, získal Josef Polášek, který převzal štafetu od loňského vítěze Jiřího Vyorálka (který se blýskl ve vinařské kampani Vodafonu). O vítězi hlasovala v rámci výzkumu Českého národního panelu veřejnost. Nevídaných 18 000 dotazníků vybíralo ze tří set unikátních reklamních spotů a 88 herců a hereček, kteří v reklamách hráli.
„Zlato“ pro Poláška
Právě fakt, že nešlo o odborný, ale lidový výběr, stojí za úspěchem Josefa Poláška v prastaré prasátkové reklamě Kofoly. Ta nasazuje spot každý rok, obměňuje ho pouze dovětkem s aktuálním produktem, tentokrát to byla marcipánová vánoční edice. Jinak bylo vše při starém a známém jak Tři oříšky pro Popelku. Strategie neupírá Poláškovi legendární výkon, nicméně si v tomto směru do příštího roku přeje, aby se nestal „zlatým slavíkem“ reklamy. To by však potřebovalo změnit metodiku a možná i lidový výběr.
Je totiž poněkud na škodu, že za zlatým, nicméně 12 let starým výkonem Josefa Poláška zůstaly loni vytvořené reklamy s Ivanem Trojanem (letos i loni skončil druhý, pokaždé v kampani pro T-Mobile) či dvojice Jeřábek–Měcháček ze spotů Air Bank.
Vítězové Prima Zlaté pecky 2015 |
---|
Kaufland ČR: Schöne Velikonoce (TV spot) |
Jandl, marketing a reklama / Coop Jednota Slovensko: Coop Jednota – Kolesománia (TV spot) |
Lion Communications – divize Saatchi & Saatchi Prague / T-Mobile CR: Ve vašich službách – Ještěr (TV spot) |
Lion Communications – divize Saatchi & Saatchi Prague / T-Mobile CR: Ve vašich službách – Pec nám spadla (TV spot) |
Národní galerie v Praze / Národní galerie v Praze: Homolka a Čapek (TV spot) |
VCCP / SOS dětské vesničky: Skříňky – kampaň (TV spot) |
Havas Worldwide Prague / Eko-Kom: Petsuo (TV spot) |
Guideline / Asociace intervenčních center ČR: Mlčení bolí! (Tisková inzerce) |
Comtech Group / Člověk v tísni: Skutečný dárek (Tisková inzerce) |
Loosers / 2Gis CZ: 2Gis – Víme přesně kam a jak v Praze (Plakát) |
Respect APP / Svet zdravia: Medik roka (Plakát) |
Istropolitana Advertising / Peugeot Slovakia: Tennis day (Rozhlasový spot) |
Starcom Mediavest Group / Heineken Group: ShowRec Úplně nejvíc (branded content/PP Strongow) (Product placement) |
Omnicom Media Group, divize Fuse / Hewlett-Packard ČR: Ohýbací notebooky HP v pořadu Ohýbej léto (Product placement) |
Scholz & Friends / Wüstenrot – stavební spořitelna: Půjčka ProBydlení – sardinky (Jiné/direct mail) |
Core 4 / Slovenská sporiteľňa: Prinášame klasiku do moderného života (Multimediální a internetová prezentace) |
Made By Vaculik / Tesco: Najčerstvejšie Tesco (Multimediální a internetová prezentace) |
Dark Side / Poradna pro občanství, občanská a lidská práva: Věk se neříká (Multimediální a internetová prezentace) |
Pink Productions / Preciosa Lighting: Fotografie kolekce Solitaires pro katalog Preciosa Lighting (Firemní prezentace) |

Vítězové zvláštních mediálních cen |
---|
Cena Media Marketing Services: |
Scholz & Friends / Helppes – Centrum výcviku psů pro postižené: Helppes – Superden Dogs For People (Rozhlasový spot) |
Internetová a multimediální cena: |
This Is Locco / Street54 burger: Aliancia za Hovädzinu (Internetové reklamní formáty) |
Product Placement Award: |
Triad Advertising / Tchibo: Dívka ve žlutém (Product placement) |
Nejlepší herec v reklamě: |
Josef Polášek: Kofola – marcipánová |