Heineken v Česku prohrál další spor o ochrannou známku radler
Pivovarnická skupina Heineken si podle soudního rozhodnutí nesmí jen pro sebe nárokovat označení radler, které se používá pro ovocná piva.
Monopol na označování ovocných piv, jako například Radler nebo Radler CZ zarazil skupině Heineken ČR Městský soud v Praze. „Byly zamítnuty správní žaloby Heinekenu podané proti rozhodnutím Úřadu průmyslového vlastnictví o prohlášení našich slovních ochranných známek za neplatné,“ uvedla pro deník E15 mluvčí společnosti Kateřina Veitová. E15 to potvrdil také pražský městský soud, který o věci rozhodoval loni 23. listopadu. Důvody mluvčí Městského soudu v Praze Markéta Puci neupřesnila.
Soud tím dal za pravdu Úřadu průmyslového vlastnictví. Ten v roce 2002 přiklepl ochranné známky Radler a Radler CZ Královskému pivovaru Krušovice, který teď spadá pod Heineken. V roce 2013 však úřad tyto ochranné známky prohlásil za neplatné již od počátku, proti čemuž se skupina Heineken soudně bránila.
„Soud nyní potvrdil hledisko, že se v tomto případě jedná o druhové označení míchaného nápoje, tedy piva a citrusové limonády, a jako takové tudíž nemůže požívat monopolního postavení a být chráněno ochrannou známkou pouze pro jediného vlastníka,“ uvedl pro E15 zástupce předsedy Úřadu průmyslového vlastnictví Josef Dvornák.
Nejnovější verdikt je podle mluvčí soudu Puci pravomocný, Heineken se ale nevzdává. „Se zdůvodněním verdiktu nesouhlasíme,“ uvedla mluvčí skupiny Veitová s tím, že byla podána kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně.
Městský soud v Praze loni v listopadu rozhodoval o ochranných známkách Radler a Radler CZ podruhé. První žaloba Heinekenu proti zamítnutí Úřadu průmyslového vlastnictví byla úspěšná, ale loni v červenci ji Nejvyšší správní soud vrátil k novému projednání.
Heineken prodává na českém trhu ovocná piva pod značkou Zlatopramen Radler. Radler jako pojmenování pro pivní mixy se vžilo v německých zemích, pak se začalo prosazovat i v Česku. Heineken s obratem 3,13 miliardy korun v roce 2017 je třetí největší pivovarnickou skupinou v Česku. Jedničkou je Plzeňský Prazdroj, který v roce 2017 utržil šestnáct miliard korun.