Pivovary odstartovaly vlnu zdražování v hospodách

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Profimedia

Pivaři si za půllitr připlatí několik korun. Po ohlášeném zdražování předních českých pivovarů navyšují cenu zlatavého moku i hospody a restaurace.

Jednička českého pivního trhu Plzeňský Prazdroj oznámil zdražení od začátku října o průměrných 3,7 procent. Týká se to především balených a čepovaných ležáků. Krátce na to se nechal slyšet státní podnik Budějovický Budvar, že zdraží také. Plánuje navýšit cenu piv o jednotky procent při slevových akcích v obchodech, nejdřív však po Novém roce.

Nedávno se k nim přidal další přední výrobce piva, a to Pivovary Staropramen. Ten zdraží od listopadu točené pivo průměrně o 3,2 procent a stejně jako u plzeňského piva si připlatí hlavně milovníci ležáků.

Jak Pivovary Staropramen, tak Plzeňský Prazdroj to zdůvodňují zvyšováním nákladů. „Rostou ceny vstupních materiálů, zvyšují se zejména náklady v dopravě a logistice,” uvedla mluvčí Prazdroje Jitka Němečková. Podle mluvčího Pivovarů Staropramen Pavla Barvíka se do zdražení promítá rostoucí cena chmele a ječmene.

Vzhledem k načasování se objevily spekulace, že se pivovary domluvily. „Jako svaz popíráme spekulace o tom, že by se pivovary společně domlouvaly na změnách cen za pivo. Jejich cenová politika je plně v jejich kompetenci,” popřela dohady z trhu výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová. 

Na zvýšení cen předních pivovarů zareagovaly některé pražské podniky jako restaurace U Kocoura v Nerudově ulici na Malé Straně, která zdražila půllitr plzeňského piva ze 43 na 45 korun. „Na konzumaci hostů se to zásadním způsobem neprojevilo,“ řekl hospodský Jiří Juřena. Bredovský dvůr v pražské ulici Politických vězňů zvedl cenu za půllitr plzeňského piva dokonce o čtyři koruny na 51 korun.

Speak Visually. Create a presentation with Visme

Zdražení piva čeká i zákazníky sítě podniků Lokál patřící do skupiny Ambiente. „Reagujeme na trh, určitě budeme zdražovat,” řekl Lukáš Svoboda, který má na starosti kvalitu čepovaného piva v Lokále. Nárůst ceny ale nevyčíslil s tím, že si o něm každý podnik rozhoduje sám.

Postupně se podle Asociace hotelů a restaurací budou přidávat další. „Zvýšení nákupních cen piva bude velmi pravděpodobně postupně promítnuto do cen pro konečné zákazníky,” uvedl prezident asociace Václav Stárek. „Je nutno konstatovat, že ceny piva v restauracích jsou stále na nejnižší úrovni v rámci evropských zemí,” poznamenal Stárek. 

Trh se podle prezidenta Stárka v posledních letech proměňuje v tom, že se pivaři přesouvají se svým oblíbeným nápojem z hospody domů. To potvrzuje také Ferencová z Českého svazu pivovarů a sladoven a předpovídá, že se bude dál zvyšovat podíl prodejů baleného piva vypitého v domácnostech oproti čepovanému, který v loňském roce činil 62 procent proti 38 procentům. „V ostatních zemích to bývá i zřetelnější,“ poznamenala Ferencová.

Připisuje to mimo jiné zákazu kouření v restauračních zařízeních, zavedení elektronické evidence tržeb a omezení hazardu. Ve hře je nyní návrh novely, která pivo převádí do desetiprocentní sazby daně.

Speak Visually. Create a presentation with Visme