Spotřeba prosecca prudce roste. Češi loni vypili „bazénového“ nápoje meziročně o polovinu více

ilustrační

ilustrační Zdroj: Profimedia

Češi každoročně vypijí miliony lahví sektu, ale nejvýrazněji se prosazuje prosecco. „Bazénového“ nápoje loni spotřebovali meziročně téměř o polovinu více.

Tuzemští konzumenti přicházejí čím dál tím více na chuť šumivým vínům. Podle údajů celní správy loni vypili 19,3 milionu lahví, meziročně o šest procent více. Výrazně strměji ale roste obliba prosecca. Češi ho loni vypili 3,7 milionu lahví, o 46 procent více než předloni. Data pocházejí od italské společnosti Valori Italia, která se zabývá certifikací vín a statistiku sestavila na základě údajů agentury Nielsen.

Podle ní na českém trhu prosecca vede značka Mionetto ze severní Itálie, kterou distribuuje výrobce šumivých vín Bohemia Sekt. „Češi si toto šumivé víno oblíbili a myslím, že jeho spotřeba bude i nadále růst,“ uvedl ředitel společnosti Ondřej Beránek. Loni společnost prodala 340 tisíc lahví této značky.

Vína typu prosecco podle Beránka loni tvořila tři procenta z celkového počtu necelých třinácti milionů prodaných lahví šumivých vín. „Určitá výhoda prosecca spočívá v tom, že není vnímáno jako symbol výjimečných událostí a přináší do kategorie šumivých vín také jiné příležitosti než oslavy,“ doplnil Beránek.

Ředitel Vinařského institutu ČR Petr Psotka vysvětluje stoupající oblibu prosecca jako celosvětový trend, na kterém se veze i Česko.

„Nastoupil zhruba před pěti lety,“ uvedl Psotka. Vzestup připisuje zejména mladým lidem, kteří dávají vínu přednost před ostatními alkoholickými nápoji. „Když se oteplí, lidé přecházejí na lehká vína. Tedy na taková, kterým říkáme terasové nebo bazénové pití,“ doplnil.

Speak Visually. Create a presentation with Visme

Český statistický úřad nerozlišuje šumivá vína od jiných, ale rostoucí trend u konzumace vína zaznamenává. V roce 2016 ho Češi vypili v průměru 19,6 litru na osobu oproti 18,9 litru v roce 2015. Aktuálnější data nejsou k dispozici.

 

Na novém trendu se rovněž podílí vzestup podniků specializovaných právě na prosecco. Jedním z nich je Prosekárna, která provozuje tři pražské pobočky a jednu v Pardubicích. „Trend pití prosecca je mnohem silnější než před pěti lety, kdy jsme otevírali první Prosekárnu,“ potvrdila Marie Gallardo, která v podniku zajišťuje servis a eventy. Počty prodaných lahví neuvedla, ale tržby společnosti vzrostly z 5,6 milionu korun v roce 2016 na loňských 8,5 milionu korun.

Prosecco je sice označení italského šumivého vína, které je charakteristické oblastí výroby a odrůdou, nicméně jeho výrobní postup se podle ředitele Vinařského institutu Psotky pokoušejí napodobit také čeští vinaři. „Vyrábějí je z odrůd jako Müller nebo Veltlín a dalších. Není to vůbec špatné,“ konstatoval.