Aero testovalo v Maďarsku nové letouny L-39 NG | E15.cz

Aero testovalo v Maďarsku letouny L-39NG. Budapešť může být prvním kupcem

Pavel Otto

Vstoupit do diskuze
0

Očekávaný prodej prvních nových vojenských letounů L-39NG se zřejmě přiblížil. Aero Vodochody poskytlo stroj ke zkušebním letům Maďarsku. Země má podle informací deníku E15 zájem o dvanáct strojů.

K hlavním podmínkám nákupu letounů patří, že si je přímo vyzkouší zákazník. Maďarští armádní piloti v českém L-39NG létali před několika dny.

„Mohu potvrdit, že naše návštěva s letounem L-39NG souvisí se zájmem zákazníka. Na pozvání maďarské strany jsme minulý týden dorazili s naším druhým letovým prototypem na vojenskou leteckou základnu v Kecskemétu, kde proběhly evaluační lety se zkušenými maďarskými instruktory. Hodnocení nového cvičného letounu L-39NG bylo velmi pozitivní,“ sdělil mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík.

Smíšená česko-maďarská posádka provedla celkem tři hodnotící lety. „Do L-39NG usedli naši nejzkušenější piloti a jejich dojem z letounu byl velmi pozitivní. L-39NG je dobrý a moderní cvičný letoun se skvělým potenciálem i do budoucna,“ uvedl velitel maďarských vzdušných sil, generálmajor Nandor Kilian.

Předvedení nového českého letounu maďarské straně se ujal zkušební pilot Aera Vodochody David Jahoda. „Nejprve proběhlo představení letounu na zemi a předletová příprava. Dva letečtí instruktoři z maďarské letky stíhaček Gripen absolvovali každý jeden let v roli pilota instruktora, major Tibor Molnár následně ještě provedl let z přední kabiny,“ popsal Jahoda.

Maďarská armáda už české proudové letouny zná. Používala legendární L-39 Albatros, předchůdce současných NG, což je nová generace původního typu.

„Maďarsko má také velmi dobrou zkušenost s původními L-39 Albatros. V roce 1993 získalo dvacet těchto letounů z východního Německa a většinu z nich provozovalo až do roku 2007. V dalších třech letech pak mělo pronajaté bitevníky L-159. Celá flotila albatrosů nalétala téměř třináct tisíc letových hodin. V Maďarsku je tedy zázemí pro letouny z Aera Vodochody,“ uvedl maďarský expert na obranný průmysl Zsolt Lazar z budapešťského Centra pro euroatlantickou integraci a demokracii CEID.  

Důvodem, proč chce maďarské vojenské letectvo tucet nových L-39NG, tedy jednu letku, jsou podle Lazara úspory.

„Na prvním místě jsou náklady, výcvik maďarských pilotů je extrémně drahý. Je úspornější, aby cvičili v Maďarsku, nikoli v Kanadě nebo v jiných výcvikových centrech. Naše vláda může pomocí L-39NG dlouhodobě ušetřit,“ dodal odborník.

Maďarský zájem přichází ve chvíli, kdy Aero mění majitele. Skupina Penta Investments jej prodává firmě Aero Investments Partners. V ní drží 51 procent maďarský podnikatel András Tombor, zatímco česká skupina Omnipol ovládá 49 procent. Transakci nedávno schválil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!