Aero Vodochody uzavřelo smlouvu s Izraelci, snaží se vylepšit pozici na tamním trhu

Aero L-159

Aero L-159 Zdroj: CC BY-SA 2.0: Milan Nykodym via Wikimedia

Aero Vodochody
Aero Vodochody
Aero Vodochody
Aero Vodochody
Marek Dospiva: Jaké má Penta vize a plány s novými letouny z Aero Vodochody
6
Fotogalerie
Aero Vodochody uzavřelo smlouvu se společností Israel Aerospace Industries (IAI) o technické a obchodní spolupráci na letounu L-159. Český letecký výrobce se s izraelskou firmou dohodl na integraci nové a bojem prověřené avioniky a dalších technických řešeních. L-159 budou společně nabízet zákazníkům. Cílem je zaměřit se na další vylepšení osvědčeného letounu a posílit jeho pozici na trhu lehkých bitevníků, sdělil mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík. S izraelskou IAI Elta Systems jedná také ministerstvo obrany o dodávce osmi souprav mobilních 3D radarů.

"Společně s IAI bude Aero připravené nabídnout letoun s nejlepší dostupnou technologií. Podepsáním dohody s IAI jsme se spojili se silným mezinárodním partnerem, jenž navíc disponuje přístupem k novým potenciálním zákazníkům," ocenil prezident a generální ředitel Aera Vodochody Giuseppe Giordo. Šéf IAI Joseph Weiss uvedl, že spolupráce s Aerem firmě otevírá nové možnosti tím, že kombinuje prověřené vlastnosti letounu L-159 s novými inovativními systémy IAI.

L-159 bude dovybaven nejmodernějším víceúčelovým radarem pro všechny druhy počasí, denní a noční provoz a může nést širokou škálu standardní výzbroje NATO, včetně raket typu vzduch-vzduch a vzduch-země a laserem naváděných pum.

Dvoumístný letoun L-159 vychází z konstrukce jednomístné verze L-159 a je primárně navržený pro pokračovací a operační výcvik. Konfigurace L-159 může být přizpůsobena specifickým požadavkům zákazníka a adaptována na potřeby základního výcviku, stejně jako bojových misí zahrnující útoky na pozemní cíle či průzkumných a hlídkových misí.

Podívejte se na rozhovor deníku E15 s Markem Dospivou, kde miliardář hovoří o plánech s dalšími letouny Aero Vodochody - L39NG:

Video placeholde
Marek Dospiva: Jaké má Penta vize a plány s novými letouny z Aero Vodochody • e15

AERO a IAI se dohodly, že budou spolupracovat také na vylepšení výcviku pilotů tím, že integrují řešení virtuálního tréninku od IAI do celkového výcvikového systému letounu L-39NG. L-39NG je nyní podle firmy jedinou platformou na trhu, která dokáže pokrýt většinu osnov výcviku pilotů včetně jeho pokročilé fáze.

Aero je největším výrobcem letecké techniky v Česku. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.

S izraelskou IAI Elta Systems jedná také ministerstvo obrany o dodávce osmi souprav mobilních 3D radarů, které mají i s dlouhodobým servisem stát 5,9 miliardy korun. Třicetičlenná hodnoticí komise ministerstva se koncem roku 2016 shodla, že izraelská nabídka je oproti francouzskému Thalesu a švédskému Saabu nejvýhodnější.

Kontrakt však stále není uzavřený, přestože ho schválila minulá vláda Bohuslava Sobotky. Nová šéfka rezortu obrany Karla Šlechtová, které ho převzala po Martinovi Stropnickém (oba ANO), zadala vypracování dalšího cenového posudku a také kontrolu poslední verze smlouvy z listopadu 2017.