Šéf Aera Giuseppe Giordo: Oživujeme vojenskou výrobu, naše stroje si v boji s IS získaly respekt

Giuseppe Giordo

Giuseppe Giordo Zdroj: Michael Tomeš/E15

Aero Vodochody
Giuseppe Giordo
L159
L159
Aero
8
Fotogalerie

V mládí chtěl Giuseppe Giordo pilotovat stíhačky, nakonec je začal vyrábět. Ještě před rokem a půl řídil největší italskou leteckou firmu Alenia, nynější Leonardo. Ta je přímým konkurentem Aera Vodochody, do jehož čela přišel. Továrna oživuje vojenskou výrobu. Chce uspět s novými cvičnými letouny a také s bitevníky, které pomohly Iráku porazit islámské radikály. „V Aeru jsem našel jedinečné odborníky, kteří dokážou vyhovět východním standardům a zároveň si osvojili moderní západní znalosti. Je to velké nehmotné bohatství,“ říká Giordo.

Jak hodnotíte zhruba rok a půl trvající působení nového managementu v Aeru?

Česká a zahraniční část spolu dobře spolupracují. Zatímco čeští manažeři se starají o provozní a výrobní oblast, zahraniční řeší byznys včetně hledání nových obchodních příležitostí. Za úspěch považuji hlavně to, že se výrazně změnil obraz Aera v mezinárodní komunitě. Je opět vnímáno jako originální výrobce kompletních letadel.

Cítíte někde dluh?

Všechno nedopadlo tak, jak jsme si naplánovali. Zpozdil se podpis smluv s některými zákazníky. Když ale jednáte s cizími vládami, je to vždy obtížné. Našimi konkurenty jsou mnohem větší firmy z mnohem větších zemí. Přesto jsme uspěli v Iráku s bitevníky L159, které si při střetech s radikály o Mosul i v dalších bojích vydobyly mezinárodní respekt. A dokončujeme tři jednání o prvních dodávkách nových cvičných letounů L39NG. Z tohoto pohledu nevidím pozici Aera v nadnárodním měřítku vůbec špatně.

Koho považujete za největší obchodní rivaly?

Pokud jde o trh s výcvikovými letadly, existují dva základní typy konkurentů. Nepřímými jsou výrobci nové generace turbovrtulových strojů, jako je švýcarská společnost Pilatus a americký konglomerát Textron. V segmentu proudových letounů je naším přímým soupeřem M345 od italského Leonarda.

Mají ale nižší výkon, vyšší cenu a budou na trhu později. Pak jsou tu M346 stejného výrobce a letadla Hawk od BAE Systems. Ty se ale zaměřují jen na pokročilý výcvik pilotů podobně jako naše bitevníky.

Jako šéf Aera se tedy nejvíce střetáváte se svými italskými krajany. Je to tak?

Leonardo, dřívější Alenia, je v kategorii cvičných proudových letadel skutečně největším soupeřem. Něco o tom vím, protože z Alenie, kterou jsem několik let řídil, jsem do Aera přišel. Takový je život. Nyní žiji a pracuji tady a snažím se zajistit práci českým zaměstnankyním a zaměstnancům. Do budoucna plánujeme nábor jednoho tisíce nových pracovníků.

V čem se český letecký průmysl liší od italského?

Český letecký průmysl má spoustu schopných odborníků i technologických možností. Často jsou ale roztříštěné mezi několik firem. Dokládá to existence dvou asociací leteckých výrobců, z nichž jedna se vytvořila kolem Aera a druhá soustřeďuje společnosti blízké kunovické Aircraft  Industries. Konsolidace by velmi pomohla, měla by se o ni zasadit česká vláda.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!